Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan 2012 - 2025 gemeente Veenendaal

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Wijk & Stadsbeheer
  • Uitgever:Gemeente Veenendaal
  • Datum:29-10-2012

Een GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan) beschrijft het verkeers- en vervoerbeleid tussen 2012 en 2025&van de gemeente Veenendaal.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De hoofddoelstelling van het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan luidt: Het faciliteren van een betrouwbare bereikbaarheid voor alle modaliteiten ten behoeve van het sociaal en economisch functioneren van de gemeente Veenendaal, rekening houdend met de aspecten verkeersveiligheid en leefbaarheid.

    Ten aanzien van het gemotoriseerde verkeer is de doelstelling geformuleerd: Goede bereikbaarheid van onze economische centra.

    Dit willen bereiken door:

    1. Oplossen huidige en toekomstige capaciteitsknelpunten
    2. Maximale reistijd van de stadsrand tot aan het centrum
    3. Evenwichtige verdeling van verkeersstromen van/naar het centrum
    4. Duidelijke en volledige signing vanuit alle windrichtingen naar het centrum /  
        kernwinkelgebied

    Voor het langzame verkeer is de doelstelling: Het blijvend stimuleren van fietsen en lopen.

    Dit willen wij bereiken door:
    5. De verschillende type paden binnen het fietsroutenetwerk uniform inrichten, afhankelijk 
        van herkenbaarheid, comfort en gebruik
    6. In de nabijheid van belangrijke bestemmingen geen geparkeerde fietsen buiten de  
        parkeervoorzieningen en een maximale bezetting van 90% in de stallingsvoorzieningen
    7. Langs primaire fietsroutes en fietssnelwegen liggen kwalitatief goede
         voetgangersvoorzieningen.
    8. Promotie van fietsgebruik onder specifieke doelgroepen

    Ten aanzien van het Openbaar Vervoer is de doelstelling: "Het bieden van een goed Openbaar Vervoersysteem"

    Dit willen wij bereiken door:
    9. Vanuit 80% van alle woningen in Veenendaal is er binnen 800 meter toegang tot de trein
        en/of binnen 600 meter toegang tot de bus.
    10. Elke 15 minuten een bus op de verbindende OV corridor
    11. Elke 30 minuten een bus op de overige bus-routes
    12. Snellere verbindingen naar de omliggende kernen
    13. In 2015 zijn alle bushaltes in het stads- en streekvervoer toegankelijk voor mensen met
          een beperking

    Het wegennet moet voor bovenstaande doelstellingen goed zijn ingericht. De doelstelling ten aanzien van het wegennet luidt: Functie, vorm en gebruik van de wegen met elkaar in evenwicht brengen.

    Dit willen wij bereiken door:
    14. Bij wegen met een dubbele functie staat de verkeersfunctie voorop
    15. Op de Oude Linten wordt geen éénrichtingsverkeer ingesteld
    16. Geen nieuwe knips realiseren
    17. Bestaande knip in de Wolweg en De Tinneweide heroverwegen

    Tenslotte hebben wij ook doelstellingen voor veiligheid en leefbaarheid gedefinieerd: Een
    verkeersveilig wegennet voor alle verkeersdeelnemers binnen de gemeente Veenendaal en het beperken van de negatieve invloeden van verkeer.

    Dit willen wij bereiken door:
    18. In 2020 geen blackspots binnen de gemeente Veenendaal
    19. Gerichte inzet van verkeerseducatie
    20. Verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren

Relevantie

Scroll naar boven