Gebruik fietsmodellen voor netwerkplanning en onderzoek naar fietsnetwerken

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Uitgever:DHV
  • Datum:01-03-2005

Door DHV voor het Fietsberaad vervaardigd rapport over het gebruik van modellen en de wijze van netwerkplanning in de praktijk. Ten behoeve van de nieuwe Ontwerpwijzer.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • In juni 2004 is CROW, op initiatief van het Fietsberaad, gestart met de herziening van de
    CROW Ontwerpwijzer Tekenen voor de fiets. Het Fietsberaad heeft de opgave om ‘nieuwe kennis’ aan te leveren voor deze herziening. In een marktverkenning is geconstateerd welke onderwerpen in de ontwerpwijzer aan herziening toe zijn. Van de zeven onderscheiden onderwerpen moesten nog twee onderzocht worden, te weten:
    – gebruik van verkeersmodellen voor netwerkplanning;
    – state-of-the-art onderzoek naar fietsnetwerken.
    Het Fietsberaad heeft DHV gevraagd deze twee onderzoeken uit te voeren.

    Gebruik van verkeersmodellen voor netwerkplanning:
    In het onderdeel verkeersmodellen is de vraag gesteld in hoeverre medewerkers van de verschillende overheden en de adviesbureaus fiets(verkeers)modellen daadwerkelijk in de praktijk toepassen. De beantwoording van deze vraag moet inzicht geven in het gebruik en toepassingsgebied van deze modellen. Ook is het wenselijk na te gaan welke alternatieven beschikbaar dan wel mogelijk zijn.

    State-of-the-art onderzoek naar fietsnetwerken:
    In de ontwerpwijzer is beschreven hoe een fietsnetwerk wordt bepaald. Daartoe onderscheidt men drie niveaus, te weten: verbinden, verdelen en ontsluiten. Bij het onderzoek gelden de volgende vragen: In hoeverre voldoet de tekst van hoofdstuk 3 in de huidige ontwerpwijzer? Hoe wordt in de praktijk omgegaan met de theorie over het opbouwen van (met name utilitaire en in mindere mate recreatieve) fietsnetwerken?

    Dit is rapport is een weergave van de twee onderzoeken.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Gebruik fietsmodellen voor netwerkplanning en onderzoek naar fietsnetwerken

Scroll naar boven