Gecombineerd gebruik van fiets en openbaar vervoer - maart 1993

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:C.D. van Goeverden & B. Egeter
  • Uitgever:TU Delft
  • Datum:07-09-2017

Verwachte effecten op de vervoerswijzekeuze van optimale fietsbeschikbaarheid in voor- en natransport


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Rapport opgesteld door de Technische Universiteit Delft, Vakgroep Verkeer in opdracht van het Ministerie Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal voor het Vervoer. Eén van de mogelijkheden om het totaal aantal geproduceerde autokilometers te reduceren, en daarmee de door het vervoer veroorzaakte aantasting van het leefmilieu, is om autoverplaatsingen te vervangen door verplaatsingen waarin een gecombineerd gebruik gemaakt wordt van fiets en openbaar vervoer. In deze studie wordt het te verwachten effect op de vervoerwijzekeuze bepaald van het opheffen van bestaande beperkinge (t.a.v. beschikbaarheid en stalling) aan fietsgebruik in het voor- en natransport op het openbaar vervoer. Centraal in de analyse staat de te realiseren verplaatsingstijdfactor (VF): de verhouding tussen de verplaatsingstijd per openbaar vervoer en die per auto. Het blijkt dat (op basis van een analyse van het verplaatsingsgedrag in 1988) een vermindering van het autogebruik bereikt kan worden van 1,2% van de totale jaarlijkse autokilometrage; het aantal reizigerskilometers, afgelegd met verbindend openbaar vervoer zal hierdoor met 14% toenemen.

    De doelstelling van deze studie is: Het bepalen van de te verwachte wijzigingen in de vervoerwijzekeuze, als aangenomen wordt dat bestaande beperkingen aan het gebruik van de fiets in voor- en natransport op het openbaar vervoer zijn opgeheven. Deze  beperkingen betreffen de beschikbaarheid van een fiets en de aanwezigheid van voldoende stallingsfaciliteiten.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Gecombineerd gebruik van fiets en openbaar vervoer maart 1993

Scroll naar boven