Geen effecten te meten van 'Voorrang Fietsers van Rechts'

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:11-08-2006
Op 1 mei 2001 is de maatregel &'Voorrang Fietsers van Rechts&' ingevoerd. Dat ging gepaard met de nodige discussie over te verwachten positieve en negatieve gevolgen van de maatregel. De evaluatie levert echter weinig tastbare resultaten op. Nog steeds geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Op 1 mei 2001 is de maatregel 'Voorrang Fietsers van Rechts' ingevoerd. Dat ging gepaard met de nodige discussie over te verwachten positieve en negatieve gevolgen van de maatregel. De evaluatie levert echter weinig tastbare resultaten op. Nog steeds geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Om verkeersonveiligheid te voorkomen is voor invoering van de maatregel het wegennet aangepast. Het ging daarbij voornamelijk om het regelen van de voorrang op de verkeersaders en het veiliger maken van kruispunten in verblijfsgebieden. De invoering van de maatregel is via de publiekscampagne 'Geef het door, rechts gaat voor' breed bekendgemaakt. De campagne was er voornamelijk op gericht om de automobilisten erop te wijzen dat het langzaam verkeer van rechts op gelijkwaardige kruispunten voorrang heeft.
AVV onderzocht of de maatregel op de aspecten naleving en verkeersveiligheid iets heeft opgeleverd. Het onderzoek is gebaseerd op literatuurstudie, observaties, enqu�tes en ongevalgegevens.
Uit de evaluatie blijkt dat de regel 'rechts gaat voor' in het algemeen en de maatregel 'Voorrang Fietsers van Rechts' in het bijzonder lang niet in alle gevallen worden nageleefd, namelijk in 71% respectievelijk 57% van de gevallen. Dat de formele regels beperkt worden nageleefd komt doordat het voorrangsgedrag hoofdzakelijk is gebaseerd op informele regels, die niet in alle gevallen congruent zijn met de formele regels, aldus AVV. Nog steeds geldt 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' en 'groot gaat voor klein'.
Invoering van de maatregel 'Voorrang Fietsers van Rechts' heeft geen substantieel effect gehad op de verkeersveiligheid, zo constateert AVV.
AVV vindt wel dat de maatregel kan worden gehandhaafd, maar in campagnes moet aandacht worden geschonken aan de wettelijk geregelde gelijkwaardigheid tussen 'zwakke' en 'sterke' bestuurders, bijvoorbeeld bij voorrang op gelijkwaardige kruispunten. Verder pleit AVV voor grote verblijfsgebieden met een maximumsnelheid van 30 km per uur met wegen en kruisingen die zijn ingericht om snelheidsovertredingen te voorkomen. Daarnaast moet de automobilist in de rijopleiding nadrukkelijker worden gewezen op het feit dat fietsers onvoorspelbaar gedrag kunnen vertonen. En omgekeerd moeten leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs leren dat hun gedrag in het verkeer voor automobilisten niet altijd voorspelbaar en zichtbaar is.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Geen effecten te meten van 'Voorrang Fietsers van Rechts'

Scroll naar boven