Het idee komt uit de koker van een startup Fietslint, die door het Mobility Lab de kans wordt geboden hun idee in de praktijk te testen. ‘Het is hetzelfde idee als dat van de roltrap: rechts staan, links gaan’, vertelt Tessa Leferink een van de bedenkers. ‘We proberen mensen bewust te maken van hun fietsgedrag, zodat ze elkaar de ruimte geven.’
De nieuwe markering bestaat uit een doorgetrokken streep en twee symbolen die aangeven waar rustige fietsers en waar snelle fietsers het beste kunnen rijden. Het moet de doorstroming op drukke fietspaden verbeteren, zo hoopt men.
Het idee komt min of meer uit Kopenhagen, waar men al een aantal jaren zogenaamde Conversation Lanes kent, waar fietsers al keuvelend naast elkaar kunnen rijden, terwijl snelle fietsers kunnen beschikken over een aparte strook. De totale beschikbare breedte is in Kopenhagen wel aanzienlijk groter dan in Rotterdam.
Aardig detail is dat de strook voor de snelle fietsers aanvankelijk werd aangeduid als een ‘Fast Lane’. Bij nader inzien besloot men dat het promoten van snelheid niet echt goed is voor de verkeersveiligheid. En bovendien moet de grootste groep zich het meest aangesproken voelen, en dat zijn de relaxte fietsers, vandaar de term Conversation Lane.