Geldgebrek geen excuus voor uitblijven 30-km zones

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:13-04-2007

De ANWB wil dat provincies meer geld steken in 30-km zones, ook binnen gemeenten. En de Fietsersbond wint een proefproces waarbij de Raad van State oordeelt dat gemeenten geldgebrek niet als excuus mogen gebruiken voor het in stand houden van ondeugdelijke 30 km/h-zones.


De ANWB vindt dat er onverantwoord veel slachtoffers in woon- en schoolstraten vallen. Om politieke of financiële redenen blijft de situatie soms ongewijzigd. De ANWB wil dat de provincie de gemeenten hierop aanspreekt en gezamenlijk naar oplossingen kijkt. Volgens de toeristenbond heeft de provincie de verantwoordelijkheid om het aantal slachtoffers voor de hele regio te verminderen inclusief die op de wegen onder gemeentelijk wegbeheer vallen.
De ANWB vindt dat de provincie in het bestedingsplan verkeer en vervoer specifiek een bedrag moet reserveren voor verbetering van de inrichting van 30-km zones. Daarvoor kunnen de provincies putten uit de 80 miljoen euro extra die jaarlijks door het Rijk voor verkeersveiligheid wordt beschikbaar gesteld.

Ondertussen heeft de Raad van State in een proefproces het argument van tafel geveegd dat gebrek aan geld voor een gemeente reden kan zijn om een verzoek tot een 30 km/h-inrichting te weigeren.
Het proces speelde rond de inrichting van de belangrijkste verkeerader door Heeze. De gemeente Heeze-Leende had bij de herinrichting van deze straat - de Kapelstraat - gekozen voor een 30 km/h-inrichting, maar weigerde vervolgens ook daadwerkelijk 30 km/h in te stellen. Omdat het hier een zeer drukke traverse betreft, ontstond er volgens de Fietsersbond een zeer onveilige situatie: geen ruimte voor fietsers en veel (vracht)verkeer dat 50 km/h rijdt.
De gemeente weigerde vanwege de doorstroming van het autoverkeer een 30 km/h-zone in te stellen en verdedigde zich met het argument dat vanwege infrastructurele maatregelen het verkeer feitelijk minder hard rijdt dan 50 km/h. De Raad van State oordeelde dat die onderbouwing onbegrijpelijk is, zo meldt de Fietsersbond: als het verkeer feitelijk langzamer rijdt, kan de doorstroming geen argument meer zijn om de maximumsnelheid niet te verlagen. De gemeente moet nu een nieuw besluit nemen.
De Fietsersbond zegt blij te zijn met deze uitspraak omdat het proefproces duidelijk maakt dat de problematiek van grijze wegen in sommige gevallen ook juridisch aan te pakken is. De Raad van State is - mede op gezag van een rapport van Goudappel Coffeng - van mening dat de combinatie van de maximumsnelheid (50), verkeersaanbod en (het ontbreken van) fietsvoorzieningen niet veilig is. Ook de enkele stelling dat er financiële belemmeringen zouden zijn was naar het oordeel van de Raad van State onvoldoende grond om het verzoek tot een 30km/h-inrichting te weigeren, aldus de Fietsersbond.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Geldgebrek geen excuus voor uitblijven 30-km zones

Scroll naar boven