Een GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan) beschrijft het verkeers- en
vervoerbeleid van een gemeente. Het verkeersbeleid van De Wolden is in hoofdzaak
gericht op het zoveel mogelijk beperken en waar mogelijk oplossen van (toekomstige)
verkeersproblemen.
Interactief
Medio 2009 zijn in Koekange, Ruinen en Zuidwolde werkateliers georganiseerd. Hiervoor
zijn onder andere Belangenverenigingen, VVN en Ondernemersverenigingen uitgenodigd.
Tijdens de bijeenkomsten zijn de resultaten van dossier- en terreinonderzoek en van een
gemeentebrede enquête gepresenteerd. Gezamenlijk zijn alle verkeersaspecten in het
gebied aan de orde gesteld. Daarbij zijn de doorgaande routes, het gewenste
snelheidsregime en de belangrijkste knelpunten bepaald. Nadat de gemeenteraad in het
najaar van 2009 de kaders heeft vastgesteld, is de input uit de inventarisatiefase
(waaronder de werkateliers) verwerkt tot een concept GVVP. Dit plan is opnieuw tijdens
een centraal werkatelier besproken met onder andere de (Belangen)verenigingen, en
waar nodig bijgesteld.
Beleid en doelen
Het rijks- en provinciaal beleid zijn niet meer gericht op vervanging van autokilometers
door openbaar-vervoer-kilometers. Een gebiedsgerichte aanpak met alle partners is het
speerpunt. Een betrouwbare reistijd is belangrijk.
Het hoofddoel van het gemeentelijke verkeers- en vervoersbeleid van De Wolden is het
realiseren van een duurzaam verkeers- en vervoerssysteem. Afgeleide doelstellingen zijn:
- Vergroten van de verkeersveiligheid;
- Bevorderen van fietsverkeer en gebruik van openbaar vervoer;
- Zo veel mogelijk faciliteren van autogebruik;
- Leveren van een bijdrage aan economische en ruimtelijke ontwikkelingen;
- Verhogen van de kwaliteit van de leefomgeving (beperken schade aan natuur, landschap, milieu).
Inventarisatie
Uit de inventarisatie blijkt dat het aantal ongevallen in de afgelopen jaren aanzienlijk is
afgenomen. Gemeente De Wolden voldoet hiermee ruimschoots aan de doelstellingen.
De afgelopen jaren is gewerkt aan het Duurzaam Veilig maken van de wegen, volgens het
landelijke verkeersbeleid Duurzaam Veilig. De kleine kernen zijn ingericht als 30 km/zones,
de grotere kernen gedeeltelijk. Ook zijn er 60 km-zones aangelegd. Vanwege de
hoge kosten hiervan, is veelal alleen de markering aangepast. In de praktijk blijkt dat
aanvullende maatregelen op bepaalde (onveilige) locaties gewenst zijn, zoals op
kruispunten die gelijkwaardig worden. Veel schoolomgevingen zijn de afgelopen jaren
verkeersveilig heringericht. Toch blijkt uit de enquête dat een aantal scholen nog
knelpunten ervaart.
Ambities
De gemeente De Wolden heeft verschillende ambities. Eén van die ambities is dat de gemeente de komende jaren meer Shared Space wilt gaan toepassen, met name ook in het buitengebied. De ambities zijn per thema uitgewerkt in het GVVP. Onderstaand zijn de zes thema opgesomd.
- Bereikbaarheid
- Leefbaarheid
- Verkeersveiligheid
- Openbaar vervoer
- Parkeren
- Fietsers en voetgangers