Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Gemeentelijk Verkeer en vervoersplan 2007 gemeente Opmeer

Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan 2007-2017 gemeente Opmeer

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Gemeente Opmeer
  • Uitgever:Oranjewoud
  • Datum:19-10-2007

Doel van het GVVP, het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan, is het vastleggen van het verkeersbeleid van de gemeente Opmeer in de periode tot 2017. Het beleid moet overeenkomen met de ambities die de gemeente heeft. Dat zijn niet alleen de ambities op verkeersvlak, maar ook op vlakken als ruimtelijke, economische en toeristische ontwikkeling. Het huidige verkeerbeleid, vastgesteld in het verkeersstructuurplan en het verkeersveiligheidsplan, is aan het einde van zijn werkingstijd. Een nieuw


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Doel
    Doel van het GVVP, het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan, is het vastleggen van het
    verkeersbeleid van de gemeente Opmeer in de periode tot 2017. Het beleid moet
    overeenkomen met de ambities die de gemeente heeft. Dat zijn niet alleen de ambities op
    verkeersvlak, maar ook op vlakken als ruimtelijke, economische en toeristische ontwikkeling. Het huidige verkeerbeleid, vastgesteld in het verkeersstructuurplan en het
    verkeersveiligheidsplan, is aan het einde van zijn werkingstijd. Een nieuw verkeersplan is
    zowel voor het gemeentebestuur als de bewoners en bezoekers van belang. Ter bevordering van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid is een optimale inrichting van het verkeersnet van belang.

    Huidige situatie
    Na de huidige en toekomstige situatie te hebben geanalyseerd kan geconcludeerd
    worden dat er verkeersknelpunten zijn die om oplossingen vragen. Met name de
    autobereikbaarheid moet minstens op het huidige peil gehandhaafd blijven. Gezien de
    ruimtelijke ambities van de gemeente Opmeer, en ontwikkelingen in omliggende
    gemeenten, is het zaak hier tijdig op te anticiperen, om problemen te kunnen (blijven)
    voorkomen.

    Beleid
    Het nieuwe gemeentelijke verkeers- en vervoerbeleid kan alleen geformuleerd worden
    binnen de kaders van rijks, provinciaal en gemeentelijk beleid. De volgende nota's en hun
    inhoud zijn daarbij het belangrijkst;

    • het versterken van de economie is de centrale gedachte achter de visie op verkeer en vervoer (Nota Mobiliteit);
    • vrije keuze in mobiliteit, mobiliteitsgroei accomoderen, wél oog voor omgeving, beleid gericht op het faciliteren van de vervoersbehoefte (PVVP);
    • versterking van de economische positie, o.a. door het verbeteren van de bereikbaarheid en de ontsluiting van bedrijfslocaties (Streekplan);
    • prioriteit is dat de infrastructuur met het oog op de toekomstige uitbreidingen(nieuwbouw en bedrijven) op tijd klaar is voor een te verwachten toename van verkeersbewegingen. Daarnaast moeten onveilige verkeersituaties en overlastsituaties verbeterd worden (Raadsprogramma Opmeer)

    Doelstelling GVVP Opmeer 2017
    Een optimale inrichting van het wegen-, fietspaden en voetpadennet en parkeerplaatsen
    is nodig om te voldoen aan ambities ten aanzien van verkeersveiligheid, leefbaarheid en
    bereikbaarheid. Het doel van het GVVP is het verkeerbeleid voor de komende 10 jaar, tot
    2017 vast te stellen.

    Het verkeerbeleid kan alleen vastgesteld en geëffectueerd worden als er ook maatregelen
    worden genomen. Hiertoe is dit GVVP voorzien van een Uitvoeringsprogramma, waarin
    een pakket aan maatregelen is opgenomen.

    Beleidsprogramma
    Inzet van de gemeente is een bereikbaar en verkeersveilig Opmeer. Het gaat om auto,
    openbaar vervoer, fiets, voetganger, maar ook om parkeren en verkeersveiligheid.

    Voor het functioneren van Opmeer is de auto van essentieel belang. In het wensbeeld
    voor de auto staat een goede bereikbaarheid van en tussen de woonkernen en bedrijventerrein De Veken centaal.

    Het openbaar vervoer heeft een sociaal-maatschappelijke en economische functie.
    De gemeente Opmeer vindt het belangrijk dat de woonkernen zoveel mogelijk ontsloten
    blijven met de bus of andere vormen van openbaar vervoer. Naast het aanbieden van een
    alternatief voor de auto, draagt een adequaat aanbod van openbaar vervoer bij aan een
    leefbaar Opmeer. De gemeente gaat uit van minimaal het behoud van het huidige
    kwaliteitsniveau, maar streeft naar het verbeteren van de kwaliteit.

    De gemeente wil het gebruik van de fiets stimuleren en voorzien in het recreatieve
    fietsgebruik. Het stimuleren van de fiets in Opmeer moet leiden tot meer fiets- in plaats
    van autogebruik. Hierdoor verbetert ook de leefbaarheid in Opmeer en vermindert de kans
    op een tekort aan autoparkeerplaatsen. Een goede bereikbaarheid van de voorzieningen
    met voldoende fietsparkeervoorzieningen is daarbij van belang. Prioriteit als het gaat om
    het realiseren van maatregelen ligt bij de utilitaire routes.

    Het wensbeeld voor de voetgangers richt zich op de verblijfsgebieden en dan met name
    op het centrum van Opmeer. Het gaat dan om de looproutes van en naar de parkeerplaatsen, openbaar vervoerhaltes, scholen en zorginstellingen. De looproutes moeten direct, herkenbaar, aantrekkelijk en veilig zijn.

    Met betrekking tot het parkeren gaat het de gemeente Opmeer in eerste instantie om
    voldoende gratis parkeerplaatsen. In tweede instantie wil de gemeente dat de parkeerplaatsen die voor winkelend publiek bestemd zijn ook daadwerkelijk gebruikt worden door winkelend publiek. De gemeente wil maatwerk leveren op plekken waar nu sprake is van tekorten aan parkeerplaatsen.

    De gemeente wil de verkeersveiligheid verbeteren door actief met de verkeeronveilige
    locaties aan de slag te gaan. Naast de fysieke aanpak van onveilige locaties gaat de
    gemeente conform Duurzaam Veilig ook inzetten op beïnvloeding van het gedrag door
    middel van educatie, communicatie en handhaving.

    Monitoring en evaluatie
    Monitoren, oftewel 'meten en weten', is niet alleen van belang voor het verkrijgen van
    draagvlak voor plannen, maar ook voor het onderbouwen van subsidie-aanvragen bij de
    provincie of ministeries. Monitoring en evaluatie dienen structureel onderdeel te zijn van
    de gemeentelijke verkeer- en vervoersactiviteiten. Dit houdt in dat er op regelmatige basis
    een telprogramma wordt uitgevoerd. Door locaties te kiezen op de toegangswegen van de
    centrale agglomeratie van Hoogwoud, Opmeer en Spanbroek, wordt het aanbod van het
    autoverkeer nauwlettend in de gaten gehouden.

    Om de effecten en ontwikkelingen van het parkeren te kunnen monitoren wordt voorgesteld
    hier onderzoek naar te doen. Verder worden er evaluatiegesprekken met de politie gevoerd op basis van de geregistreerde ongevallen die de gemeente ontvangt. Doel is de gegevens aan te vullen en de ervaringen met elkaar te delen. Dit resulteert in een overzicht van de ongevallen die hebben plaatsgevonden.

    Verkeersmaatregelen worden (voortaan) zoveel mogelijk projectmatig aangepakt. Dit
    houdt in dat voor ieder project met enige omvang een projectplan wordt opgesteld. In het
    projectplan wordt vastgelegd wat het beoogde effect van de te nemen maatregel(en) is.

    Om dit te kunnen beoordelen zal in ieder project dan een nulmeting en een evaluatie
    moeten plaatsvinden. Een ander tweejaarlijks terugkerend onderzoek is het met een
    enquête meten van de beleving van de burgers over bepaalde onderwerpen. Zo weet de
    gemeente wat er leeft onder haar burgers. Tevens is de monitor een middel om de
    communicatie naar de burgers te vergroten.

    De wereld staat na het verschijnen van het GVVP niet stil. Autonome ontwikkelingen,
    effectiviteit van maatregelen en nieuwe inzichten kunnen aanleiding geven om de
    ingezette koers van maatregelen bij te stellen. Het verdient daarom aanbeveling om na
    ongeveer vierjaar het geformuleerde beleid tegen het licht te houden.

    Actieplan 2007 - 2012
    Om vast te kunnen stellen welke projecten de komende vier jaar worden opgepakt is voor
    de diverse knelpunten een globale kostenraming opgesteld. Aan de hand van de kostenraming en de kans op subsidie is een prioritering vastgesteld. Tevens is aangegeven
    welke projecten in welk jaar worden opgepakt.

Relevantie

Scroll naar boven