In 2012 werd Sherbourne de eerste straat in Toronto met een apart fietspad, over een lengte van 2,5 km. Raymond Ziemba van de Toronto’s Ryerson University deed onderzoek naar het effect van de fietsvoorziening.
Hoewel details over onderzoeksopzet niet bekend zijn en de uitkomsten dus met enige terughoudendheid geïnterpreteerd moeten worden, geven de absolute aantallen fietsers wel aan dat de fietsvoorziening gewaardeerd wordt. Het aantal fietsers op de route steeg van 995 in 2011 tot 2827 in 2014.
En daaronder zit een substantieel deel nieuwe fietsers. Want de onderzoeker vroeg fietsers hoe ze vòòr de aanleg van het fietspad naar hun bestemming gingen. Hij vond dat tussen 2012 en 2015 38% van de ondervraagden overstapte op de fiets, vanuit de auto (24%), vanuit het ov (55%) of vanuit een positie als voetganger (13%).
Gevraagd naar de reden voor de overstap gaven veel fietsers aan dat de toegenomen veiligheid en de winst in reistijd een belangrijk rol daarbij speelde.