Gouda wordt 'slow city'

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:13-04-2007

In 2020 hebben fietsers en voetgangers alle ruimte op de Goudse singels. Gouda wordt een &'slow city&' waar de auto te gast is. Dat is een van de maatregelen waarmee Gouda het fietsen wil bevorderen.


In het nieuwe Mobiliteitsplan van de gemeente wordt de fiets nadrukkelijk naar voren geschoven. 'Prioriteit voor de fiets op lokale schaal is het speerpunt, gevolgd door voorzien in hoogwaardig openbaar vervoer op regionale (en lokale) schaal, verbetering van de voetgangersroutes en de autobereikbaarheid', zo luidt het vertrekpunt van de nota. Het plan geeft een beeld van de verkeerssituatie in 2020.
Het aandeel van de fiets is in Gouda met 25,8% relatief hoog in vergelijking met andere sterk stedelijke gebieden in Zuid-Holland, maar ligt net onder het Nederlandse gemiddelde van 26%. In de vorig jaar verschenen nota 'Gouda fietst beter door!' werden de ambities van Gouda om het aandeel van de fiets op te voeren met prioriteitsmaatregelen, completering van het netwerk en meer stallingsvoorzieningen al duidelijk. In het -concept- Mobiliteitsplan dat nu ter tafel ligt worden deze voornemens nog eens nadrukkelijk bevestigd.
Gouda kent in 2020 duidelijk twee gezichten, aldus de nota. Enerzijds kenmerken de binnenstad (inclusief singels en zuidkant stationsomgeving) en de woonwijken zich als 'Slow-city': gebieden die zich bij uitstek lenen voor verplaatsingen op de fiets en te voet en waar de auto te gast is. Anderzijds is er sprake van 'Booming business' in de Spoorzone, Goudse Poort en de Gouweknoop met de dynamiek van de bedrijvigheid met al het bijbehorende zakelijk verkeer.
'Slow-city' moet vooral vanuit verkeersoogpunt bezien worden. 'Het betekent dat de nadruk ligt op verschillende vormen van langzaam verkeer (voetganger en fietser) en dat het snelverkeer zich daar in tempo en hoeveelheid (auto-arm) aan aanpast. Langzamere (maar geleidelijke) doorstroming van het gemotoriseerde verkeer leidt tot een minder grote milieubelasting.'
Als tijdelijk alternatief totdat de singels 'slow' zijn in 2020 moet eerst nog wel een parallelstructuur voor de fietsers ontwikkeld worden. Dit vanwege het verschil in planhorizon van het Mobiliteitsplan (2020) en Gouda Fietst Beter Door ! (2015). Wanneer de binnenstad en singels slow-city zijn geworden zijn de parallelroutes voor fietsers niet meer nodig

Relevantie

Scroll naar boven