Gratis stallen is politiek scoren

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:29-04-2005
Het verminderen van diefstal en vandalisme is voor gemeenten de belangrijkste reden om gratis stallen te introduceren. Een ander motief is stimulering van het fietsgebruik. Een fraaiere openbare ruimte ten slotte is vooral voor stedenbouwkundigen een doelstelling die met stallingen is te bereiken. Dit zijn enkele bevindingen van de gemeente-bijeenkomst van het Fietsberaad over dit thema.

Waarom begint een gemeente aan een gratis fietsenstalling? Het verminderen van diefstal en vandalisme is de belangrijkste reden. Een ander motief is stimulering van het fietsgebruik, want het risico van diefstal is een reden om de fiets maar veilig thuis te laten staan. Een fraaiere openbare ruimte ten slotte is vooral voor stedenbouwkundigen een doelstelling die met stallingen is te bereiken. Daarnaast spelen werkgelegenheid, stimulering van het binnen-stadsbezoek of 'politiek scoren' soms een rol. Dit zijn enkele bevindingen van de gemeente-bijeenkomst van het Fietsberaad over dit thema.

Van het exploiteren van een fietsenstalling word je niet rijk en van een gratis stalling al helemaal niet. Beheer in de vorm van een werkgelegenheidsproject of door een sociale werkplaats drukt de kosten aanzienlijk en levert en passant maatschappelijke voordelen op.
In Apeldoorn kost de exploitatie van vier stallingen met samen 2000 plaatsen ? 200.000 per jaar (in 2006: zes stallingen met 3300 plaatsen voor ? 240.000), in Veenendaal betaalt men voor vijf stallingen met 1650 plaatsen ? 60.000. Lager zijn de kosten in Groningen, met ? 52.000 voor minstens 6000 plaatsen in 30 stallingen, maar daar betaalt de fietser mee.
Lege rekken vullen was voor Apeldoorn het argument van de politiek om in 1998 de stallingen gratis te maken. Zoals bekend is dat niet zonder succes gebleven, want na twee jaar was het gebruik met 120% toegenomen. In twee stallingen is er nu zelfs plaatsgebrek. Maar ook de andere verwachtingen kwamen uit: diefstal nam met een kwart af en voor een ritje naar de binnenstad won de fiets fors terrein op de auto. 'Gratis' is geen discussiepunt meer in Apeldoorn; de kosten worden uit het parkeerfonds betaald en er komen alleen maar stallingen bij.
Ook Veenendaal kende een forse toename in het gebruik en uitbreiding van verschillende stallingen was nodig. Momenteel zijn drie nieuwe stallingen in voorbereiding. Ook hier zorgt het parkeerfonds voor de financi�le dekking.
Mensen werkervaring laten opdoen was in Groningen de beweegreden voor de eerste bewaakte fietsenstalling in 1982. In 2005 is het totaal al opgelopen tot dertig stallingen. Niet alleen de gemeente is nu een belangrijke opdrachtgever, ook middelbare scholen hebben inmiddels stallingen voor hun leerlingen.
Het succes van de Groninger stallingen zit in de abonnementen, naar schatting 10.000. Een abonnement voor de 15 stadsstallingen kost 25 euro per jaar, terwijl een dagkaart 90 cent kost. Een abonnement heb je er dus al snel uit, omdat er zoveel verschillende voorzieningen met een stalling zijn. De inkomsten van een kwart miljoen euro per jaar dekken de kosten grotendeels.
In het komende nummer van Fietsverkeer staat een uitgebreid verslag over deze bijeenkomst.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Gratis stallen is politiek scoren

Scroll naar boven