Want met het toenemende aantal inwoners van de stad, neemt ook het aantal fietsers toe. Bovendien zorgen nieuwe ontwikkelingen, zoals de e-bike, voor meer drukte op de fietspaden, zo signaleert de gemeente.
In de nieuwe fietsstrategie worden de belangrijkste problemen in beeld gebracht en worden oplossingsrichtingen aangedragen die over een aantal maanden moeten uitmonden in een uitvoeringsplan met concrete maatregelen. Aan de strategienota ging een uitgebreid traject van participatie vooraf.
Zo werd bijvoorbeeld een tijdelijke Fietsambassade ingericht waar bewoners konden binnenlopen met hun fietsproblemen en -oplossingen. Een Urban Gro Lab inventariseerde de fietsparkeerproblemen en een enquête onder leden van het stadspanel leverde nog meer input.
Dat resulteerde in vijf strategieën waarover het college de komende tijd met de stad en de gemeenteraad in discussie wil gaan.
1. De fiets eerst
De gemeente gaat bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen voortaan vanaf het begin van de planvorming kijken naar de gevolgen voor de fiets, de zogenaamde Fiets Effect Analyse. Maar de strategie behelst bijvoorbeeld ook dat hoofdfietsroutes met voorrang sneeuwvrij gemaakt worden. En mogelijk komt er een onderzoek naar het gebruik van aardwarmte voor het verwarmen van fietspaden.
2. Een samenhangend fietsnetwerk
Groningen kent al een stelsel van Fietsroutes Plus, stadsassen, fietsverbindingen tussen de belangrijkste woon-werkverbindingen en een basisnetwerk in de woonwijken. Bij de verdere ontwikkeling komt het accent te liggen op het scheiden van auto- en fietsnetwerken en waar dat niet kan de inrichting van fietsstraten. Maar ook wil men P+R-terreinen en stations aantrekkelijker maken om daar over te stappen op de fiets.
3. Ruimte voor de fiets
Het fietsnetwerk kan op enkele punten de drukte niet meer aan. Dat zal moeten leiden tot een herverdeling van de ruimte tussen auto en fiets. En tot het inrichten van Slimme Routes die fietsers buiten de knelpunten omleiden. Door wandelroutes richting binnenstad aantrekkelijker te maken, wil men ook fietsparkeren direct buiten het centrum bevorderen.
4. Fietsparkeren op maat
Bekeken wordt of fietsers te bewegen zijn tot andere keuzen als het gaat om het fietsparkeren, via ‘aantrekkelijke voorzieningen en innovatieve oplossingen’. Er komt ook meer onderscheid tussen kort-, middellang- en langparkeren. En ongebruikte winkelpanden worden ingezet als stalling. Ook het inruilen van autoparkeerplaatsen voor fietsparkeerplaatsen komt aan bod.
5. Het verhaal van Groningen fietsstad
Tenslotte wil de gemeente de stad meer uitdragen als Fietsstad. Naast een speciaal logo en een website met fietsinformatie moet ook het binnenhalen van fietsevenementen en congressen hiertoe bijdragen.