Halfverhardingen

  • Soort:Artikelen Tijdschriften
  • Auteur:Laurent Theunissen
  • Uitgever:Ketting (Fietsersbond), nr 196, dec 2009
  • Datum:15-12-2009

Verhardingen hebben grote invloed op de beleving van fietsers en kunnen een route aantrekkelijk maken of juist niet. Doorgaans pleit de Fietsersbond voor goede, gesloten verhardingen van fietspaden: asfalt of beton. Maar het is verstandig om te erkennen dat een keuze voor halfverhardingen soms ook een goede keuze is, zelfs voor fietsers.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De Fietsersbond is niet tegen de toepassing van halfverhardingen op extensief gebruikte recreatieve fietsverbindingen (zoals sommige onverplichte fietspaden). Vooralsnog is de toepassing van halfverhardingen op fietsverbindingen problematisch gelet op de duurzaamheid, de rijeigenschappen, de verschillende gebruikersgroepen en de kosten. Er zijn zeker wat fietspaden betreft nog weinig langdurige ervaringen met de nieuwe halfverhardingen en de documentatie is nog summier. Aan de toepassing kleeft daarom voorlopig een risico. De wegbeheerders moeten als het gaat om nieuwe materialen of nieuwe toepassingsgebieden wegenbouwkundige adviezen inwinnen. De aard van de ondergrond en de omgeving bepaalt welke materialen en constructies geschikt zijn. Ook moeten de kosten (materiaal, fundering en onderhoud) reëel worden ingeschat. Wellicht komen intensief beheerde afgebakende gebieden zoals landgoederen, parken en bepaalde natuurgebieden het meest  in aanmerking voor halfverhardingen. Vooralsnog is het daarbij wenselijk dat fietsers daarbij een acceptabel slechtweer-alternatief hebben dat voorzien is van gesloten verharding.

Relevantie

Scroll naar boven