Handleiding Doortrappen

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Ideate
  • Uitgever:Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Datum:01-12-2017
Het programma Doortrappen heeft de ambitie dat ouderen zo lang mogelijk veilig blijven fietsen. De handleiding op deze pagina beschrijft de verschillende onderdelen van de aanpak Doortrappen en geeft laat zien welke stappen gemeenten kunnen zetten om succesvol een Doortrappenprogramma op te zetten.

 

Klik op de knop om naar een externe pagina te gaan (opent in een nieuw venster)

Ga naar website
  • Door 50-plussers wordt steeds meer gefietst. Dat is positief, het houdt ouderen gezond, in beweging en sociaal actief. Maar oudere fietsers zijn ook kwetsbaar. Het aantal senioren met ernstig letsel door een fietsongeval neemt toe. Gedragsinterventies, van tips bij de aanschaf van een fiets tot deelname aan een fietsles, helpen ouderen veiliger en zekerder te fietsen. Maar het merendeel van de oudere fietsers geeft zich niet op voor een fietsles en vraagt geen advies over veilig fietsen bij een fietswinkel. Daar zijn verschillende redenen voor. De oudere fietser is zich niet bewust van het risico of vindt het vervelend om beperkingen te bespreken. Daarom is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gestart met het initiatief Doortrappen. 

    In de eerste fase van Doortrappen is, samen met de gemeenten Amersfoort en Dronten, onderzocht hoe senioren tegen hun eigen fietsveiligheid aankijken en wanneer zij open staan deze actief te verbeteren. Er is gewerkt aan een visuele identiteit om de senior te activeren met een herkenbare stijl en toon. Dit heeft geresulteerd in een aanpak die meer senioren weet te motiveren zelf maatregelen te nemen. De oudere fietser is intensief betrokken geweest bij de ontwikkeling van Doortrappen, zijn leef- en denkwereld staat centraal. Maar voor de uitvoering van Doortrappen is de gemeente onze partner. Zij is tenslotte primair verantwoordelijk voor de fietsveiligheid van haar inwoners. In de lente van 2017 zijn de uitgangspunten van Doortrappen getest in een pilot in de gemeenten Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam en Ouder-Amstel met steun van de Vervoerregio Amsterdam, de provincie Zuid-Holland en het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland (ROV-ZH).
     
    De ervaringen uit de pilots zijn verwerkt in een handleiding en daarvan is ook een animatie beschikbaar. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil dat Doortrappen uiteindelijk álle oudere fietsers in Nederland bereikt. Doortrappen is daarom ook één van de speerpunten in de Agenda Fiets van de Tour de Force. In 2018 gaat het ministerie dan ook verder met het ontwikkelen en opschalen van Doortrappen. Hoe ze dat voor ogen zien is beschreven in deze handleiding. Een aantal overheden en maatschappelijke organisaties heeft al aangegeven actief bij te willen dragen aan de verdere ontwikkeling en opschaling van Doortrappen. 

Relevantie

Scroll naar boven