Teveel ruimte voor auto
Mobiliteit per persoon in het algemeen neemt af, maar automobiliteit neemt toe. Dit zorgt voor extra ruimtebeslag en potentiele verkeersonveiligheid. Als we kijken naar de openbare ruimte in de gebouwde omgeving zorgt met name autoverkeer (rijdend en parkerend) voor een groot ruimtebeslag. Zeker als je het afzet tegen de hoeveelheid reizigers en het aantal verplaatsingen dat er in de stad mee gemoeid is. De groeiende automobiliteit zorgt dus voor een onevenredig extra ruimtebeslag in verhouding tot het aantal verplaatste personen.
Ruimtebeslag fietsers neemt toe
Maar ook het ruimtebeslag door fietsers neemt toe. Ten eerste stijgt het fietsgebruik sterk, op de drukste plekken met zo’n 9% per jaar. Ten tweede zien we de laatste jaren een toenemende diversiteit aan (bredere, snellere) fietsachtige voertuigen die soms hun plek moeten vinden op de rijbaan, maar vaak ook op het fietspad. Denk aan speed-pedelecs, elektrische bakfietsen in alle soorten en maten, Birò’s en (deel)scooters.
Toename vraag voor stallingen
Los van de toenemende ruimteclaims voor het rijdend verkeer, wordt ook de uitdaging groter om al deze verschillende voertuigen te stallen. Voor de auto hebben we dat in de steden al behoorlijk gereguleerd en gefaciliteerd en nu is er ook voor de (deel)fiets steeds meer aandacht. Afgezien van stationsstallingen die in rap tempo groter worden, ontstaat er ook de behoefte om overal waar het druk is inpandige of ondergrondse stallingen te creëren. Maar we zien ook steeds vaker fietsen en andere gestalde voertuigen ruimte innemen die eigenlijk voor de voetganger is bedoeld.
Ruimtevraag voetgangers neemt toe
Niet in de laatste plaats neemt ook de ruimtevraag voor de voetganger toe. Die trend is al een paar jaar gaande, waardoor vooral de grote steden steeds steviger voetgangersbeleid zijn gaan maken. Recent is ruimte voor voetgangers één van de belangrijkste thema’s in onze steden geworden als gevolg van de Coronamaatregelen.