Het fietsklimaat van Culemborg

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Dirk Ligtermoet, Ligtermoet & Partners
  • Uitgever:Fietsverkeer 27
  • Datum:25-02-2011

Culemborg draagt nog de handtekening van Joost Váhl, de ontwerper die lang geleden al met shared space bezig was, toen nog in de vorm van het woonerf. In de stad met de oude kern omringd door uitbreidingswijken en industrie zijn de principes nog steeds terug te vinden. Maar aan gescheiden infrastructuur voor de fiets valt niet altijd meer te ontkomen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • In Culemborg gaat nu ongeveer 31% van alle verplaatsingen van de inwoners, en liefst 48% van hun kortere verplaatsingen (tot 7,5 km) per fiets, zeggen de cijfers van het MON (2004-2008). Daarmee hoort Culemborg bij de absolute top van Nederland
    Culemborg scoorde in de Fietsbalans vooral opvallend goed op verkeersveiligheid. Voor oudere steden, vol wegen waar de verkeerskundig optimale inrichting niet mogelijk is, is dat niet gebruikelijk. De geringe aantallen fietsslachtoffers staan tegenover slechte scores op subjectieve veiligheid. In de Fietsbalans-enquête en in de jaarlijkse Buurtmonitor scoort Culemborg slecht op dit onderwerp. Ofwel: het voelt niet veilig, maar is het uiteindelijk wel. Een bekend fenomeen, en juist in Culemborg is het niet zo onverwacht. Want hier heeft jarenlang een man gewerkt die bij uitstek bezig was met dit onderwerp:Joost Váhl.
    Het Fietsbeleidsplan uit maart 2008 voorziet nu in meer en betere fietsvoorzieningen. Met wellicht in de toekomst een fietshoofdroute dwars door Culemborg, van west- tot aan oost/zuid-Culemborg.

Relevantie

Scroll naar boven