Corné Blankers verrichtte in het kader van zijn afstudeerscriptie voor Goudappel Coffeng en de Hogeschool Windesheim dit voorjaar onderzoek op de Nachtegaalsstraat in Utrecht waar aan twee kanten een 2,1 meter fietspad ligt. Op de drukste tijden - de ochtendspits - passeren daar soms 1300 fietser per uur, in rustig tijden zo'n 500 fietsers.
Voor de snelheid van de fietsers blijkt de intensiteit niet veel uit te maken. De kruissnelheid van 18km/h kon in het algemeen worden bereikt. Wel blijkt dat een fietser ongeveer10% van de totale verplaatsingtijd stil staat. Per kilometer moet er gemiddeld één keer worden gestopt. Verkeerslichten zijn de belangrijkste oorzaak. Daarnaast zorgen stilstaande/geparkeerde (vracht)auto’s voor snelheidsverlies.
Blankers vond geen verband tussen de snelheid en intensiteit op het fietspad of het moet een geringe toename zijn naarmate de intensiteit groter wordt. Zo is de gemiddelde snelheid tussen 8.30 en 9.30 uur 2 km/h hoger dan tussen 15.00 en 16.00 uur. Kennelijk hebben mensen 's ochtends meer haast.
Van de fietsers zegt 1 op de 5 mensen snelheidsverlies op de fietspaden te ervaren. De helft van deze groep moest een kleine aanpassing maken in de snelheid, de andere helft een grotere aanpassing. Verkeerslichten zijn volgens de fietsers voor het overgrote deel verantwoordelijk voor snelheidsverlies op fietspaden, gevolgd door te veel fietsers op het fietspad en mensen die te breed en/of met zijn drieën naast elkaar fietsen.