Het onderzoek bestond uit een literatuurstudie en 15 interviews met stakeholders, waaronder betrokkenen bij twee aanbieders van deelvrachtfietsen,
Grätzlrad in Wenen en
LastenVelo in Freiburg. Grätzlrad is een initiatief van de gemeente Wenen en gebruikers kunnen een fiets ophalen bij een beheerder. LastenVelo is een burgerinitiatief en heeft vaste parkeerplaatsen. Beide platforms lenen de fietsen gratis uit, je betaalt alleen een borgsom of administratiekosten voor inschrijving. Op dit moment worden de vrachtfietsen vooral gebruikt door early adopters die zeer milieubewust zijn, vaak zijn dit hoogopgeleide mannen voor wie de fiets het hoofdvervoermiddel is. Het is dus nog echt een niche waarmee niet alle bevolkingsgroepen worden bereikt.
Gemeentelijke actoren
Uit de resultaten blijkt dat vooral een diversiteit aan aanbieders van deelvrachtfietsen belangrijk is om het gebruik hiervan onder verschillende groepen inwoners te laten groeien. Daarnaast is een gebruikersvriendelijk boekingsplatform een belangrijke factor. Gemeentelijke actoren spelen een sleutelrol, ten eerste door vrachtfietsen mee te nemen in de reguliere mobiliteitsplanning en ten tweede door de mogelijkheden om verschillende aanbieders aan te sturen zodat er sprake is van groei en het bereiken van een diverse gebruikersgroep. Gemeenten kunnen bijvoorbeeld zelf deelvrachtfietsen aanbieden, zoals in het geval van het Oostenrijkse Grätzlrad, maar ook aantrekkelijke juridische voorwaarden creëren voor burgerinitiatieven en subsidies verstrekken aan commerciële aanbieders onder voorwaarde dat zij bijvoorbeeld vrachtfietsen in aangewezen buurten van de stad plaatsen.
Hubs
Naast gemeentelijke actoren zijn ook organisaties als
Forum Freie Lastenräder – een organisatie van gratis bakfietsaanbieders in Duitsland, Oostenrijk en Hongarije – van belang om het aanbod aan deelvrachtfietsen te laten groeien. Het station-based systeem met automatische verhuur lijkt het meest veelbelovend om op te schalen. Het free-floating systeem dat veel voor deelfietsen en deelscooters wordt gebruikt ligt bij het vervoeren van goederen minder voor de hand. Maar ook het systeem met een beheerder kan een rol blijven spelen, voor de persoonlijke benadering van mensen die nog nooit een vrachtfiets hebben gebruikt. Mogelijke locaties voor verhuur zijn hubs voor deelmobiliteit, woningbouwprojecten en ov-stations en haltes.
De resultaten van het onderzoek werden eind oktober online gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift
Journal of Cleaner Production.