Hoe laat je mensen hun e-fiets zo veel mogelijk benutten?

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-01-2024
Het e-fietsbezit groeit sterk en heeft de potentie om bij te dragen aan de reductie van automobiliteit. In het woon-werkverkeer liggen de grootste uitdagingen om dit te realiseren. Uit een kwalitatieve analyse op basis van interviews met Duitse e-fietsbezitters volgen twee beleidsrichtingen om e-fietsbezitters zoveel mogelijk te stimuleren hun fiets te gebruiken voor woon-werkverkeer en de auto te laten staan.

Een belangrijke driver voor het gebruik van de e-fiets is het plezier dat de berijders ervaren van het snel kunnen fietsen, bijvoorbeeld op heuvelachtig terrein, met tegenwind of als ze zich niet helemaal fit voelen. De barrières die mensen ervaren om in plaats van de auto de e-fiets te pakken naar het werk zitten vooral in de reistijd en de afstand die ze moeten afleggen, de transportcapaciteit, de weersomstandigheden en netjes op kantoor moeten verschijnen. Een wetenschappelijke analyse van Paul Schneider van het Wuppertal Institut für Klima, Umwelt, Energie haalt een paar aspecten naar boven waardoor deze barrières mogelijk overwonnen kunnen worden. Op basis hiervan formuleerde hij twee beleidsrichtingen om e-fietsgebruik voor woon-werkverkeer te stimuleren.
 
Advies bij aanschaf
Als mensen een e-fiets aanschaffen zijn ze nog het meest te beïnvloeden in hun toekomstig gedrag en dit is daarom het moment om ze te adviseren over de brede mogelijkheden van de e-fiets. Een belangenorganisatie op het gebied van fietsen kan ze bijvoorbeeld informeren over regenkleding waarmee je na een natte fietsrit droog overkomt, fietstassen waarmee je je spullen gemakkelijk kan meenemen en over de kosten van autorijden in verhouding tot de e-fiets. Kortingen voor materialen als regenkleding en fietstassen kan hier verder aan bijdragen.
 
Flexibele werkuren
De tweede beleidsrichting draait om flexibiliteit op de werkplek. Door flexibele werkuren kunnen e-fietsforensen zich aanpassen op omstandigheden als regen, duisternis en spitsuren. Er zou een bedrijfscultuur moeten ontstaan waarin deze flexibiliteit niet alleen is geoorloofd is maar het ook gewaardeerd wordt als werknemers hiermee op een duurzame manier naar het werk reizen.
Daarnaast zijn flexibele haal- en brengtijden van kinderopvang belangrijk en de mogelijkheid om fietskarren daar veilig te stallen. Strakke tijden laten ouders meestal kiezen voor de snelste vorm van vervoer.
 
Belangrijke aspecten
Belangrijke aspecten ten aanzien van het gebruik van de e-fiets die verder uit het onderzoek naar voren kwamen waren onder andere de vrijheid die e-fietsers ervaren om niet te hoeven nagaan of ze een bepaalde route fysiek aankunnen, het in de gaten moeten houden van de batterij, de zekerheid van een droge en veilige stallingsplek, de positieve aspecten van in de buitenlucht zijn, de negatieve aspecten van in de buitenlucht zijn (zoals het inademen van uitlaatgassen) en het risico op diefstal.
 
Achtergrond
Het onderzoek van Schneider is gebaseerd op interviews met acht e-fietsbezitters tussen de 40 en 59 uit Wuppertal en Münster met een zo gevarieerd mogelijke achtergrond. Samen vormen deze mensen een representatieve afspiegeling van e-fietsbezitters. Gezien het kwalitatieve en verkennende karakter van het onderzoek is bewust gekozen voor een kleine selectie aan deelnemers. De resultaten van het onderzoek verschenen in september in het wetenschappelijke tijdschrift Transport Policy.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Hoe laat je mensen hun e-fiets zo veel mogelijk benutten?

Scroll naar boven