Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Hoe richten wij bedrijventerreinen op een duurzame manier in om het gebruik van gezonde mobiliteitsv

Hoe richten wij bedrijventerreinen op een duurzame manier in om het gebruik van gezonde mobiliteitsvormen te stimuleren?

  • Soort:Uitgelicht
  • Auteur:Dennis van Egmond
  • Datum:09-05-2022
Bedrijventerreinen in Nederland zijn ingericht op het faciliteren van de auto, vrachtverkeer. Dit resulteert in brede asfaltwegen en grote parkeerplaatsen. Deze verouderde inrichting nodigt het gebruik van de privéauto uit en ontmoedigt de fietser en voetganger. Er zijn concretere richtlijnen nodig om tot een klimaat adaptieve inrichting van bedrijventerreinen te komen die uitnodigt tot een gevarieerde duurzame mobiliteitsmix.

  • Wegbeheerders zijn gebaat aan goede richtlijnen en concrete handvatten om bedrijventerreinen in te richten. De huidige CROW-richtlijn 'Leidraad duurzaam veilige inrichting van bedrijventerreinen' dateert uit 2003 en voldoet niet meer in zijn geheel aan de huidige vraag van wegbeheerders.

    Dennis van Egmond, student aan de Hogeschool Windesheim, gaat voor zijn afstudeerproject onderzoek doen naar ontbrekende kennis in eerder genoemde CROW-richtlijn om o.a. tot een vernieuwde categorisering van bedrijventerreinen te komen. Aansluitend daarop worden maatregelen aanbevolen die het gebruik van duurzame en gezonde mobiliteitsvormen moeten bevorderen.

    Oproep

    Heeft u ervaring met het inrichten van bedrijventerreinen om deze aantrekkelijker te maken voor de fietser en de voetganger? Of wilt u bedrijventerreinen in uw gemeente opnieuw inrichten maar loopt u tegen verschillende problemen aan? Dan kom ik graag in contact met u om hierover in gesprek te gaan, in de periode augustus tot december 2020. Samen kunnen wij dan een bijdrage leveren om van Nederlandse bedrijventerreinen een duurzamere omgeving te maken.
     
    U kunt mij bereiken op het volgende email adres dennis.van.egmond@windesheim.nl
    Ik zie uw reacties tegemoet en zie er naar uit om met u in gesprek te gaan.
     

Relevantie

Scroll naar boven