De populariteit van de speed pedelec groeit. Sommige fietsenverkopers melden al wachtlijsten voor de nieuwe modellen. Maar er zitten de nodige - juridische en andere - haken en ogen aan. Want is een speed pedelec bijvoorbeeld een fiets, een snorfiets of een bromfiets?
Op de site van het ministerie van I&M is de volgende tekst te vinden: ‘Vanaf 1 januari 2017 gelden voor de high speed e-bike de regels voor een bromfiets. Tot die tijd gelden de regels voor een snorfiets.’ Maar daarmee zijn we er nog niet. Want een snorfiets moet bijvoorbeeld een kenteken hebben. En als bromfiets is een helm verplicht.
Andere vraag die hiermee samenhangt en die van belang is voor wegbeheerders is of de ontwerpnormen moeten worden aangepast op de speed pedelec. Als het profiel van de speed pedelec gaat aansluiten bij dat van de bromfiets zijn er waarschijnlijk weinig of geen aanpassingen nodig. Buiten de bebouwde kom zijn de ontwerpnormen voor de fietspaden immers al toegesneden op de snelheden van de bromfiets, die vergelijkbaar zijn met de speed pedelec: 45 km/uur. En binnen de bebouwde kom worden bromfietsen naar de rijbaan verwezen.
Maar hoe zit het met de stallingsvoorzieningen? De speed pedelec kost meer dan de gewone elektrische fiets. Het is dan ook aannemelijk dat de berijder hogere veiligheidseisen stelt aan de stalling. Moeten gemeenten daar in hun stallingenbeleid op anticiperen? En moeten ze - als de speed pedelec doorzet – er rekening mee houden dat dit nieuwe vervoermiddel nog meer dan de gewone elektrische fiets autoritten zal gaan vervangen? En wat zijn dan de veiligheidsrisico’s?
Het zijn de vragen waar CROW-Fietsberaad de komende maanden antwoorden op zoekt. Ze doet een oproep aan gemeenten en organisaties om eventueel onderzoek naar de speed pedelec te melden. En/of zich aan te melden als deelnemer aan een klankbordgroep over de speed pedelec.
Men kan contact opnemen met: jurgen.dehaan@kpvv.nl.