Reden voor de studie was dat de populariteit van de fiets in Europa toeneemt. En het vervoer per trein is een belangrijke factor voor de verdere popularisering van het fietsgebruik, aldus de ECF. Bovendien betekent verruiming van de mogelijkheden om de fiets over lange afstanden mee te nemen dat meer gebruik zal worden gemaakt van milieuvriendelijke combinaties van vervoerwijzen, cq. fiets en trein.
Maar tot nu toe is de fiets nog een onderschoven kindje bij de snelle treinen die door Europa razen. Bij nog geen tien procent van de langeafstandstreinen in Europa mag de fiets worden meegenomen. Volgens de opstellers van het rapport hebben de automobielindustrie en de luchtvaart de potentie van de fiets wel onderkend.
De opstellers van het rapport onderzochten per land cq. spoorwegorganisatie de mogelijkheden van fietsvervoer over lange afstand, inclusief de boekingsmogelijkheden en informatieverstrekking bijvoorbeeld via de website. Van de 32 onderzochte Europese spoorwegmaatschappijen komt de NS op de achtste plaats. Rond 20 procent van de Nederlandse langeafstandsverbindingen kent fietsvervoer. Op de Duitse ICEs and de Franse Thalys kan de fiets echter niet mee. In de top vijf staan verder vier Engelse spoorwegmaatschappijen.