Houten maakt luxe fietsenstalling

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:31-05-2007

Houten krijgt een fietstransferium onder het station. Eigenlijk een luxe fietsenstalling met zo&'n 2200 fietsparkeerplaatsen en daarnaast extra voorzieningen als reisinformatie, informatie over de omgeving, fietspomp en oplaadstation voor elektrische fietsen.


Het plan maakt deel uit van een totale verbouwing van het stadshart van Houten die vier en een half jaar gaat duren. Vlakbij het station worden een cultureel centrum, een bioscoop, een nieuw busstation en winkels gebouwd. De sporen worden verdubbeld en 1 meter 80 opgetild waardoor er een betere verbinding ontstaat tussen oost en west en er ruimte is voor een grote direct onder het perron gelegen fietsenstalling.
De stalling zal ruim en licht worden. Het gemak van de fietsende reiziger zal voorop staan. Herbert Tiemens, beleidsmedewerker verkeer en vervoer van Houten: ‘We willen bijvoorbeeld dat de klok in de stalling dezelfde tijd aangeeft als de klok op het perron. Maar nu al blijkt dat het doortrekken van een simpel draadje voor een klok veel voeten in aarde heeft. Het liefst willen we een scherm met actuele informatie beneden in de stalling.’
Houten kampt al jaren met een groot tekort aan stallingsvoorzieningen. Toen het station gebouwd werd, is er met natte vinger een aantal rekken neergezet. De NS zag toen geen markt voor een bewaakte fietsenstalling. Vanaf het begin bleek echter dat Houtenaren de combinatie fiets en trein kozen. Tiemens: ‘De kringentheorie die Prorail gebruikt gaat in Houten niet op. Prorail gaat er vanuit dat tot 800 meter mensen de fiets pakken om naar het station te komen, in Houten komt men tot 1600 meter met de fiets.’ Ook veel bezoekers van winkels en de bibliotheek parkeren in het stationsgebied.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Houten maakt luxe fietsenstalling

Scroll naar boven