Hulptroepen voor verkeerswerkgroepen

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Marian Schouten
  • Uitgever:Fietsverkeer
  • Datum:01-05-2005

Marian Schouten beschrijft vijf recente methodes om een aanpak van verkeersonveilige omgevingen van basisscholen te structureren en te begeleiden.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Vastberadenheid en een lange adem zijn nodig om de verkeerssituatie rond een basisschool duurzaam te verbeteren. Als gemeente, school en ouders eensgezind besluiten, is het vervolgens ook essentieel om voet bij stuk te houden. Hulp van buitenaf kan daarbij zeer welkom zijn, met name bij het structureren van de werkwijze. Hiervoor bestaan doe-het-zelfhandleidingen, zoals de KANSwerkboeken van 3VO en de brochure Samen werken aan een Duurzaam Veilige Schoolomgeving van CROW. Het Verkeersveiligheidslabel biedt naast structuur ook langlopende begeleiding en toegang tot subsidie. Korte, intensieve begeleiding is ook te koop, bijvoorbeeld bij 3VO (KANS-coach) en SOAB (Schoolconfetti). Hulp bij een vliegende start is te vinden bij DTV (Verkeersslang). Bedenk wel: het zijn niets meer of minder dan hulptroepen voor verkeerswerkgroepen. Ze kunnen voor een welkome impuls zorgen, maar het taaie langetermijnwerk moeten gemeente, school en ouders gewoon zelf doen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Hulptroepen voor verkeerswerkgroepen

Scroll naar boven