Het stimuleren van gedragsverandering van weggebruikers is van groot belang om het wegennet beter te benutten. Als zij andere reistijden en routes of andere vervoermiddelen kiezen, maken we samen optimaal gebruik van ons wegennet. Uit het succes van spitsmijden- en fietsstimuleringsprojecten blijkt dat reizigers gevoelig zijn voor deze stimulering. Daarom willen we vanuit het programma Beter Benutten deze vraagbeïnvloedingsprojecten en tegelijkertijd ook verkeersonderzoeken faciliteren met IMMA, de Integrale Mobiliteitsmanagement Architectuur.
IMMA ontwikkelt op basis van geleerde lessen in vraagbeïnvloedingsprojecten degelijke producten om te komen tot een meer uniforme, efficiënte en verifieerbare manier van organiseren en uitvoeren van vraagbeïnvloedingsprojecten en verkeersonderzoeken. U kunt daarbij denken aan een Programma van Eisen met duidelijke kwalificaties voor marktpartijen. Maar ook aan het gezamenlijk laten ontwikkelen van innovatieve technieken om deelnemers te werven, gedrag te volgen en te belonen. De ontwikkeling van IMMA gaat snel en het project is succesvol. Daaruit blijkt dat dit project voorziet in de behoefte van marktpartijen en de overheid.
Innovatieve technieken en gedragsverandering in mobiliteit zijn nauw verweven met veiligheid en privacy. Om innovatieve technieken verantwoord in te zetten voor gedragsverandering, moeten ze voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van privacy en persoonsbescherming en waar mogelijk al inspelen op nieuwe Europese eisen. Maar hoe voldoet u daaraan als overheid en marktpartij? Welke regels en voorwaarden gelden en wie is verantwoordelijk?
In deze IMMA Privacy referentiearchitectuur worden de verschillende wettelijke eisen voor privacy overzichtelijk en degelijk uiteengezet, en duidelijk toegelicht. Voorbeelden zorgen voor de vertaling naar uw praktijk. Deze handleiding is in nauwe samenwerking met Considerati tot stand gekomen.
IMMA-projecten bieden de reiziger zo de zekerheid dat zijn privacy optimaal wordt geborgd.