Impact en potentieel van fietsgebruik voor de economie en de werkgelegenheid in het Brussels Gewest

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Bruno Van Zeebroeck en Julie Charles
  • Uitgever:Pro Velo / Transport & Mobility Leuven
  • Datum:02-07-2014

Een ambitieus fietsbeleid kan Brussel tot 550 miljoen euro opleveren.&Dat blijkt uit een studie die Brussel Mobiliteit&liet uitvoeren naar de kosten en baten van het fietsbeleid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.&


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • In de studie werden verschillende scenario’s doorgerekend, waarbij het fietsaandeel in 2020 op 20 procent werd gezet, maar waarbij in één van de scenario’s werd gerekend met een hoger aandeel overstappers van de auto naar de fiets.

    Uit de resultaten blijkt dat een ambitieus fietsbeleid tussen de 300 en de 550 miljoen euro kan opleveren. Dat is 8 tot bijna 20 keer meer dan de kosten ervan.

    Bij de indirecte effecten zijn onder meer om gezondheid, milieu, files, uitgaven van de gezinnen voor vervoer, daling van de verkeersongevallen als baten opgenomen. In kosten zitten de extra overheidsuitgaven om het fietsgebruik te stimuleren en de bijkomende verkeersongevallen. De gezondheidseffecten vormen daar een substantieel deel van. Zo overschrijden de positieve gevolgen van fietsen op het sterftecijfer via een betere gezondheid tot 19 keer de kosten.

    Daartegenover staat wel een gevoelige stijging van het aantal gewonde verkeers­slachtoffers. 

    Bij de rechtstreekse effecten gaat het onder meer om de omzet en de werkgelegenheid die in Brussel gecreëerd worden dankzij fietsen. Vandaag al zorgt utilitair fietsen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor meer dan 200 banen en met een ambitieus fietsbeleid kan dit tegen 2020 oplopen tot bijna 700. 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Impact en potentieel van fietsgebruik voor de economie en de werkgelegenheid in het Brussels Gewest

Scroll naar boven