Invloed van kruispunten en rotondes op fietsgedrag onder jongeren: inzending veilig fietsidee 2012

  • Soort:Notities
  • Auteur:Natalie in ’t Veld
  • Datum:06-09-2013

Onderzoek naar de invloed van inrichting van kruispunten en rotondes in relatie met omgevingsfactoren op veilig fietsgedrag van jongeren in Amsterdam. Ingediend naar aanleiding van de uitvraag van het ministerie van Infrastructuur en Milieu om te komen met ideeen om het aantal ongevallen onder fietsers terug te dringen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het aantal ongevallen onder fietsers neemt toe. Deze ongevallen worden onder meer veroorzaakt door onveilig fietsgedrag van jongeren. In dit project willen men in twee stappen tot maatregelen komen die dit gedrag verbeteren. Er is nog niet veel kennis over de achterliggende factoren van dit gedrag: het kan bijvoorbeeld samenhangen met de inrichting van de betreffende verkeerssituatie, en/of met omgevingsfactoren zoals geluid en andere weggebruikers. Om een interventie te kunnen inzetten die effectief is, wordt in de eerste stap onderzoek uitgevoerd naar de gedragsverklarende
    factoren. In de tweede stap wordt een literatuuronderzoek uitgevoerd en worden op basis hiervan en de uitkomsten van de eerste stap een interventie gekozen die effectief belooft te zijn en passen die toe. Bij een aantal situaties uit de lijst worden observaties uitgevoerd, waarbij direct aansluitend aan verkeersdeelnemers wordt gevraagd naar de achtergrond van hun gedrag. In een volgende fase worden jongeren gevraagd over de betreffende verkeerssituaties fietsen, voorzien van eye-tracking apparatuur. Hiermee wordt vastgelegd waar jongeren precies naar kijken tijdens het fietsen. Door het meenemen van de omgevingsbeelden en -geluiden wordt een compleet beeld van de situatie verkregen. Dit wordt ook in een aantal situaties gedaan die minder risicovol blijken te zijn, om vergelijkingsmateriaal te verzamelen. Deze gegevens worden gebruikt  als input voor eensimulatie. In zo’n simulatie-omgeving kunnen op een veilige en relatief goedkope manier effecten worden bepaald van interventies op de verkeerssituatie, waaronder aanpassing van de inrichting van het kruispunt of de rotonde. Ook in de simulatie wordt gebruik gemaakt van eye-tracking.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Invloed van kruispunten en rotondes op fietsgedrag onder jongeren inzending veilig fietsidee 2012

Scroll naar boven