Het aantal ongevallen onder fietsers neemt toe. Deze ongevallen worden onder meer veroorzaakt door onveilig fietsgedrag van jongeren. In dit project willen men in twee stappen tot maatregelen komen die dit gedrag verbeteren. Er is nog niet veel kennis over de achterliggende factoren van dit gedrag: het kan bijvoorbeeld samenhangen met de inrichting van de betreffende verkeerssituatie, en/of met omgevingsfactoren zoals geluid en andere weggebruikers. Om een interventie te kunnen inzetten die effectief is, wordt in de eerste stap onderzoek uitgevoerd naar de gedragsverklarende
factoren. In de tweede stap wordt een literatuuronderzoek uitgevoerd en worden op basis hiervan en de uitkomsten van de eerste stap een interventie gekozen die effectief belooft te zijn en passen die toe. Bij een aantal situaties uit de lijst worden observaties uitgevoerd, waarbij direct aansluitend aan verkeersdeelnemers wordt gevraagd naar de achtergrond van hun gedrag. In een volgende fase worden jongeren gevraagd over de betreffende verkeerssituaties fietsen, voorzien van eye-tracking apparatuur. Hiermee wordt vastgelegd waar jongeren precies naar kijken tijdens het fietsen. Door het meenemen van de omgevingsbeelden en -geluiden wordt een compleet beeld van de situatie verkregen. Dit wordt ook in een aantal situaties gedaan die minder risicovol blijken te zijn, om vergelijkingsmateriaal te verzamelen. Deze gegevens worden gebruikt als input voor eensimulatie. In zo’n simulatie-omgeving kunnen op een veilige en relatief goedkope manier effecten worden bepaald van interventies op de verkeerssituatie, waaronder aanpassing van de inrichting van het kruispunt of de rotonde. Ook in de simulatie wordt gebruik gemaakt van eye-tracking.