Inzicht in ongevallen e-fiets in Duitsland

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:26-10-2023
Onderzoekers hebben op basis van gegevens uit de politieregistratie van drie Duitse deelstaten een studie gemaakt van ongevallen met e-fietsen en gewone fietsen tussen 2013 en 2021. De belangrijkste trend die hieruit naar voren komt is dat de gemiddelde leeftijd van e-fietsers die betrokken zijn bij een ongeval 15-20 jaar hoger is dan die van gewone fietsers, maar dat deze over de onderzoeksperiode met acht jaar is gedaald.

Tussen 2012 en 2022 is het aantal e-fietsen in Duitsland toegenomen van 1,3 miljoen tot 9,8 miljoen. Het aantal e-fietsers dat betrokken was bij een ongeval groeide sterker: van 119 in 2013 tot 1546 in 2021. Het totaal aantal fietsers dat betrokken was bij een ongeval bleef stabiel rond de 10.500. Bijna tweederde van de fietsers die betrokken waren bij een ongeval was man. In 2013 was de gemiddelde leeftijd van de gecrashte e-fietser 20 jaar hoger dan die van de fietsers. Hoewel de leeftijd bij gewone fietsers gelijk bleef, was die bij de e-fietsers in 2021 met 8 jaar gedaald van 61 naar 53 jaar.
 
Eenzijdige ongevallen
De helft van alle fietsongevallen vond plaats tussen mei en september, slechts een vijfde tussen december en maart. De meeste ongevallen gebeurden op weekdagen en tussen 15.00 en 19.00. Er zijn geen duidelijke verschillen in de ongevalslocatie voor beide fietstypes.
E-fietsers hadden vaker eenzijdige ongevallen tijdens het fietsen. Ze reden ook relatief vaker met een hogere snelheid dan passend bij de verkeerssituatie. Voor beide fietstypen nam het aandeel eenzijdige ongevallen toe over de studieperiode.
De letselernst was in alle onderzochte jaren hoger bij ongevallen met de e-fiets dan bij de gewone fiets, het aandeel doden was twee keer zo hoog als bij gewone fietsers.
 
Fietsveiligheid
Op basis van de resultaten concluderen de onderzoekers dat, hoewel er in detail verschillen zijn tussen e-fiets en fiets, er geen reden is om verkeersveiligheidsmaatregelen te nemen specifiek voor de e-fiets. Wel adviseren ze de fietsveiligheid in het algemeen te verbeteren, aangezien het aantal ongevallen met fietsers over de jaren stabiel is gebleven terwijl die voor andere vormen van vervoer afnamen.
 
Achtergrond
De cijfers uit dit onderzoek zijn gebaseerd op 95.338 ongevallen waarbij een e-fietser of een fietser betrokken was en waarbij een van de partijen verwondingen opliep. Deze ongevallen zijn tussen 2013 en 2021 geregistreerd door de politie in de deelstaten Brandenburg, Hessen en Saksen. Door de data per jaar samen te vatten zijn er onder meer trends te zien in het aantal ongevallen, de leeftijd van de fietsers die een ongeval krijgen, het type ongeval, de locatie en de letselernst. De studie was vooral bedoeld om na te gaan of deze trends specifiek zijn voor de e-fiets.
De resultaten zijn in september 2023 gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Safety Research.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Inzicht in ongevallen e-fiets in Duitsland

Scroll naar boven