Je zal me zien

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:23-11-2012

De Fietsersbond startte eind vorig maand de campagne “Ik wil je zien”. Sommige fietsfabrikanten nemen de boodschap wel heel letterlijk. Wie valt het meeste op?


Met de campagne wil de Fietsersbond aandacht vestigen op de noodzaak van goede fietsverlichting. In 2011 reed 62% van alle fietsers met licht en waren er 200 fietsdoden te betreuren waarvan er 50 in het donker vielen, namelijk tussen 18.00 en 08.00 uur. 

Fietsfabrikant Tulpfietsen die neemt de boodschap in ieder geval heel letterlijk door een fiets op de markt te brengen die in zijn geheel reflecteert. Zowel frame, spatborden als kettingkast zijn voorzien van een drielaags reflecterende felgele lak. Zodra de lampen van een auto op de fiets schijnen, heeft de automobilist de fiets direct in het vizier, aldus de leverancier die in 2010 startte met een concept waarbij klanten online hun fiets kunnen samenstellen. Door de felgele kleur is de reflecterende Tulpfiets ook overdag een opvallende verschijning 'die naadloos aansluit de modetrend van 2013 waarbij neonkleuren de dienst uitmaken'.
Maar er zijn meer manieren om een fiets te laten opvallen. Bijvoorbeeld door toepassing van leds. In sommige fietskringen is het cool om de fiets te voorzien van 'glow lights', liefst in wisselende kleuren. En er zijn ook al fietsbanden op de markt met ingebouwde leds die gevoed worden door het draaiend fietswiel.

Relevantie

Scroll naar boven