KIVI-seminar biedt inzicht in ontwikkeling fietstechnologie

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:03-01-2024
Op 30 november 2023 organiseerde de afdeling Verkeer en Vervoer van het KIVI het seminar Technologie op de fiets met presentaties van vertegenwoordigers uit overheid, wetenschap en fietsindustrie. In dit artikel een korte samenvatting van de inzichten over hoe technologie het comfort en de veiligheid van fietsers kan verbeteren.

Investeringsimpuls fietsveiligheid
Geertje Hegeman van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ging in op de huidige ambitie op het gebied van verkeersveiligheid: een halvering van het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden in 2030 ten opzichte van 2019. Hiervoor is een trendbreuk noodzakelijk. Aandacht voor fietsveiligheid ligt daarbij voor de hand, onder meer omdat zestig procent van alle ernstig verkeersgewonden een fietsongeval heeft gehad, zonder betrokkenheid van een motorvoertuig.
In het huidige beleid van IenW op het gebied van fietsveiligheid zijn alleen technologische maatregelen in de auto meegenomen, zoals Intelligent Speed Assistant en Autonomous Emergency Braking. Hegeman lichtte toe dat IenW bezig is met het ontwikkelen van een meerjarig beleidsplan fietsveiligheid en het opzetten van een investeringsimpuls voor vernieuwende maatregelen voor fietsveiligheid.
 
Ontwikkelingen fietsindustrie
Met verlichting die aanblijft tijdens het stilstaan, een remlicht voor e-fietsen, schijfremmen en banden met meer grip en lekbescherming zet de fietsindustrie al technologie in om fietsen veiliger te maken. Een volgend niveau is de ontwikkeling van slimme en connected fietsen, met sensoren, feedback en communicatietechnologie, zo blijkt uit de presentatie van Mark Dorlandt van de Accell Group - producent van onder andere Koga, Batavus en Sparta.
Accell Group is een van de partijen in de recent opgerichte Coalition for Cyclist Safety die vanuit de industrie werkt aan de ontwikkeling van V2X technologie waarin slimme auto’s en fietsen elkaar herkennen en ongelukken kunnen voorkomen. Voorlopig bestaat V2X alleen nog in theorie. Om van de grond te komen moet deze technologie beschikbaar zijn, er moet een behoefte aan zijn onder fietsers en een business case voor de auto- en fietsindustrie. Dit alles moet vallen binnen een wettelijk kader.
Een connected systeem dat al wel op de markt is, is track-and-trace voor elektrische (bak)fietsen. Sommige verzekeraars stellen zo’n systeem inmiddels als voorwaarde. Kiwa lanceerde onlangs een keurmerk voor track-and-tracesystemen voor elektrische fietsen.    
 
Smart Connected Bikes
Het voorspellen van en waarschuwen voor gevaarlijke situaties met andere weggebruikers, het voorzien van informatie over de staat van het wegdek, de dynamische aanpassing van de trapondersteuning van e-fietsen om een groene golf te krijgen, het meten van de fietservaring en het vergroten van de zichtbaarheid van de fietser. Dat is waar we aan moeten denken bij technologie die fietsen in de toekomst veiliger maakt. Paul Havinga van de Universiteit Twente en TNO-ICT gaf een toelichting over het onderzoeks- en innovatieprogramma Smart Connected Bikes waarin deze technologie centraal staat. Slimme technologie voor de fiets zal niet vergelijkbaar zijn met die voor de auto, waarvoor steeds meer systemen beschikbaar komen die delen van de rijtaak ondersteunen of overnemen, maar kan wel een bijdrage leveren aan veiligheid, duurzaamheid, doorstroming, gezondheid en recreatie tijdens het fietsen.
 
Fietstelweek
Benjamin Groenewolt van de gemeente Enschede gaf inzicht in de inzet van technologie op gemeentelijk niveau. Zo bestaat er de Enschede Fietst app waarin je punten spaart tijdens het fietsen voor beloningen van lokale ondernemers en waarmee je sneller groen krijgt. Daarnaast ging hij in op de deelname van Enschede aan het MEGABits project, gericht op de combinatie van fiets en Intelligente Transportsystemen.  
De ondertitel van de presentatie van Groenewolt luidde: Is slimmer altijd beter? Een van zijn statements aan het slot maakt duidelijk dat hij meent dat dit niet altijd het geval is: “Ik heb niet 365 dagen 24 uur per dag data nodig. De Fietstelweek is wat dat betreft een veel betere manier van dataverzameling.”
 
De presentaties van het seminar zijn hier te vinden.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

KIVI-seminar biedt inzicht in ontwikkeling fietstechnologie

Scroll naar boven