Een beter bereikbare provincie
Deze snelstudie onderzoekt hoe de deelfiets en deelscooter kunnen bijdragen aan een beter
bereikbare provincie waarin het goed toeven is. Een snelstudie is een compact onderzoek naar een
afgebakend onderwerp. Deze snelstudie is onderdeel van de ‘Toekomstagenda Zuid-Holland’, dient
ter inspiratie en is geen vastgesteld beleid. Op basis van literatuuronderzoek en interviews met
gemeenten, vervoerders, aanbieders van deelvervoer en experts beantwoordt deze snelstudie drie
vragen:
- Hoe zorgen we dat deelfietsen voor zo veel mogelijk mensen aantrekkelijk zijn?
- Wat zijn ruimtelijke gevolgen van het gebruik en stallen van deelfietsen?
- Hoe organiseren we deelfietsen goed en houden we ze betaalbaar?
Deelfietsen en deelscooters
De deelfiets of deelscooter kan wat toevoegen aan de mobiliteit van mensen. Soms als volledige reis
in plaats van een reis per auto maar vaak ook als verlengstuk van OV. Vooral de deelfiets kan het
ideale vervoermiddel zijn om van de uitstaphalte naar bestemming te rijden. Met de transitie van het
OV naar verbindende buslijnen met een hogere reissnelheid en met minder focus op ontsluitende
buslijnen (‘strekken van lijnen’) komen OV-knooppunten soms verder van woonwijken en
bedrijventerreinen te liggen. Deelmobiliteit kan dan cruciaal zijn om woningen, onderwijsinstellingen
en werkplekken bereikbaar te houden.
Ruimtegebruik van deelvervoermiddelen
De druk van deelfietsen op de openbare ruimte is beperkt: niet meer dan van gewone fietsen en
auto’s. Sterker nog: deelvervoermiddelen vragen minder ruimte doordat ze vaker worden gebruikt en
dus korter stilstaan. Grote gemeenten omarmen de deelfiets en deelscooter als extra vervoeroptie.
Gemeentelijk beleid richt zich nu vaak op het beperken van negatieve effecten (met maximale
stallingsduur, niet-parkeerzones, klachtenmanagement). Uiteindelijk kan de ruimtelijke druk dankzij
meer deelfietsen en deelscooters juist afnemen.
Deelmobiliteit en regelgeving
Deelmobiliteit is ontstaan vanuit de markt. Gemeenten zien deelmobiliteit als kans, maar zij voelen
wel de noodzaak tot regulering om controle te houden op de gevolgen van deelmobiliteit op de
openbare ruimte. Eenduidige regels (door samenwerking tussen overheden) kunnen deelmobiliteit
laten groeien en makkelijker maken voor aanbieders van deelfietsen en deelscooters om uit te
breiden naar omliggende gemeenten (als daar de regels hetzelfde zijn).
Voordelen van deelfiets en -scooter
De conclusie van deze snelstudie is dat de deelfiets en deelscooter kunnen bijdragen aan betere
mobiliteit, omdat het een extra keuze is bovenop bestaande vervoermiddelen, vooral in het
natransport op het OV. Deelmobiliteit is schoon en neemt weinig ruimte in, wat vooral drukke steden
aantrekkelijker kan maken. Bovendien kunnen we kosten besparen bij drukke OV-knopen doordat
deelvoertuigen korter en dichter op elkaar in stallingen staan, waardoor dure nieuwbouw van
stallingen niet of pas later nodig is. Goede regels en afspraken zijn nodig om de ruimtelijke kwaliteit
te borgen. Voor verdere uitrol van de deelfiets en deelscooter zijn nauwe samenwerking en goede
afspraken tussen partijen cruciaal.
Advies
Het advies is om te kijken naar kansrijke plekken voor de deelfiets en deelscooter en samen met
andere overheden en marktpartijen te kijken hoe deelvervoer daar gerealiseerd kan worden. Naast
enkele praktische zaken, zoals data delen en het aansluiten bij monitor-tools, is een laatste advies om
in provinciale OV-concessies duidelijke afspraken te maken over deelmobiliteit en te sturen op
concrete indicatoren waaruit blijkt dat reizigers daadwerkelijk profiteren van de deelfiets en
deelscooter in Zuid-Holland (zoals het aantal ritten met deelvervoer).