Kansrijk mobiliteitsbeleid

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Annemiek Verrips en Anco Hoen
  • Uitgever:Centraal Planbureau en Planbureau voor de Leefomgeving
  • Datum:12-05-2016

De planbureaus hebben de effecten van verschillende beleidsopties op het gebied van mobiliteit op een rij gezet. Onderzocht is of een beleidsmaatregel bijdraagt aan de maatschappelijke welvaart.&


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Daarbij gaat het niet alleen om bereikbaarheid en economische groei; ook de gevolgen voor onder andere milieu en verkeersveiligheid zijn meegenomen.

    Een overstap van de auto of het openbaar vervoer naar de fiets levert substantiële maatschappelijke baten op, aldus de bureaus, maar de bekende maatregelen hebben maar een beperkt - aantoonbaar - effect, concluderen ze.

    Dat geldt bijvoorbeeld voor het fiscaal stimuleren van de fiets in het woon-werkverkeer. En fietssnelwegen bieden de fietser weliswaar tijdwinst en meer comfort, het effect op de verdeling over de vervoerswijzen en de congestie als gevolg is naar verwachting relatief beperkt.

    Over het effect van fietsparkeervoorzieningen op de overstap van auto naar fiets is volgens de onderzoekers niets bekend. ‘Wellicht leidt het tot meer fietsgebruik, ten koste van het gebruik van bus, tram, metro en de auto.’

    Positiever schat men de kansen in van verbetering van het voor- en natransport bij de trein. Bij verplaatsingen per trein bestaat gemiddeld 40 procent van de tijd uit voor- en natransport. ‘Voor het stimuleren van het openbaarvervoergebruik blijkt het verbeteren van het voor- en natransport minstens zo belangrijk en vaak efficiënter te zijn dan het verbeteren van het openbaar vervoer zelf.‘

Relevantie

Scroll naar boven