Deze website gebruikt cookies om onder andere bezoekerstatistieken te meten via Google Analytics en om content via sociale media te tonen en te delen.
Meer informatie
Melding sluiten
Zoeken
Zoek in kennisbank
Zoek in kennisbank
Over Fietsberaad
inloggen
Nieuws
Nieuwsbrieven
Bijeenkomsten
Aankomende bijeenkomsten
Meld uw bijeenkomst aan
Kennisbank
Kennisdocument uploaden
Alle kennis
Over de kennisbank
Tools
Adressenboek
Themasites
Platform Ruimte voor lopen
Platform Veilig Fietsen
Tour de Force
Menu openen
Nieuws
Bijeenkomsten
Kennisbank
Adressenboek
Over Fietsberaad
Themasites
Mijn profiel
Gebruiker
Terug naar 'Knipperende ledlampjes of een geel hesje? Een goede koplamp is belangrijker'
Submenu openen
Fiets al tig wat jaartjes
Document uploaden
Home
/
Kennisbank
/
Knipperende ledlampjes of een geel hesje? Een goede koplamp is belangrijker
/
Fiets al tig wat jaartjes
Terug naar overzicht
Fiets al tig wat jaartjes
Marina Govaert de Groene
, Fietsersbond
17-01-2022 om 09:24
Fiets al tig wat jaartjes en donkere kleding draagt zeker niet bij aan de detectie. Ook niet bij voetgangers. Reflectie kan ook overheersen, ooit eens met de auto een fietser met een hes wat wegwerkers gebruiken tegemoet gereden. Er is de rechterkant van de weg 2-richtingen fietspad en ik werd zelf zowat verblind door de strepen waar mijn verlichting op viel. Veel fietsverlichting vooral van de E-bike - Speed pedelec zijn soms erg fel. Straatverlichting brand nu veelal de gehele nacht en dan komt men opeens in het pikkedonker bij het verlaten van de beb. kom. Dan moet je weer wennen aan het donker. In België zweert men bij de hesjes en fietshelmen. Voor mij ook alleen de vaste fietsverlichting en liefst een gele fietsjas. Of er wat reflecterende strepen op.
Log in om te reageren
inloggen
Reacties
Paul Plak
, Agora
17-01-2022 om 11:27
De meeste conclusies kloppen wel, knipperende lichten scheppen meer verwarring dan herkenbaarheid, en een goed wit licht vooraan en rood achteraan doen al wonderen. Zeker nu dat zij met sterke LED zijn voorzien, en niet altijd afhankelijk zijn van een slippende dynamo. E-fietsen en speed-pedelec hebben hier een duidelijk voordeel. Ze moeten wel goed afgesteld zijn, vaak zijn ze te hoog en verblinden de fietsers / ander verkeer in de tegenrichting.
Geen vermelding van de oranje reflectoren op de pedalen, die helpen namelijk wel de typische trapbeweging waar te nemen.
Wel vreemd dat reflecterende zijden op de banden voor een goede zijwaartse herkenbaarheid niet genoemd worden. Oranje of gele hesjes zonder extra reflecterende strepen helpen inderdaad niet veel in het pikkedonker, maar die hebben doorgaans toch ook reflecterende fluo-oppervlaktes, die in de straling van autoverlichting wel nuttig zouden moeten zijn.
Beoordeel deze reactie
Scroll naar boven