Koepelnotitie - Fietsbelevingsonderzoek

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Sweco, Datacount
  • Datum:27-09-2022
In de periode van 31 maart tot 5 april is vanuit Tour de Force een onderzoek uitgevoerd naar de beleving en gebruik van het fietspad. Dit onderzoek is een samenwerking tussen Tour de Force en de gemeenten Rotterdam, Delft, Houten en Groningen. Het onderzoek is uitgevoerd door Sweco en DataCount.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Nederland is een fietsland. En dat is mooi, want fietsen is duurzaam, gezond en voordelig. De fiets is een belangrijk alledaags vervoersmiddel dat door alle bevolkingsgroepen en leeftijden wordt gebruik. De fietsmobiliteit in Nederland is de laatste jaren aan veranderingen onderhevig. Vergrijzing en populariteit van e-bikes en speed-pedelecs zorgen ervoor dat de fietspopulatie verandert en we steeds meer, sneller en verder fietsen. Ook het aantal verschillende gebruikers en verschillende voertuigen op het fietspad nemen toe. Dat zorgt er mogelijk voor dat we het fietspad anders gaan beleven.



    Vanuit Tour de Force is daarom een onderzoek verricht naar de beleving en het gebruik van fietspaden. In dit onderzoek is gezocht naar hoe gebruikers van het fietspad de veelheid aan soorten voertuigen en doelgroepen ervaren.

    Op basis van literatuur is er een Tour de Force-onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek bestaat uit een data-analyse gebaseerd op tellingen uit tellussen en observaties uit camerabeelden en een gebruikersonderzoek door middel van een enquête. De tellingen zijn uitgevoerd op 8 locaties verspreid over 4 gemeentes. Het betreft de volgende locaties: Delft – Coenderstraat, Delft – Rotterdamseweg, Groningen - Peizerweg, Groningen – Midscheeps, Houten – De Molen, Houten – Onderdoor, Rotterdam - Rochussenstraat, Rotterdam – Provenierstunnel / Stationstunnel.

    De locaties zijn door de gemeente aangedragen. Gekozen is voor tweerichtingsfietspaden in een stedelijke omgeving, waarvan bekend was dat er veel fietsers zijn. Daarbij is bewust gekozen om verschillende omgevingen per locatie te kiezen. Denk daarbij aan in het centrum (Houten De Molen), langs bedrijventerreinen (Groningen – Peizerweg) of een omgeving waar veel drukte is rondom het fietspad (Rotterdam – Stationstunnel). Door de combinatie van uitgebreide tellingen en een enquête onder de gebruikers voor dezelfde locaties en op hetzelfde moment is een unieke combinatie aan data beschikbaar. Het onderzoek heeft geleid tot een set van sturingsvariabelen, waar wegbeheerders gericht de beleving van de gebruikers het fietspad kunnen beïnvloeden.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Koepelnotitie - Fietsbelevingsonderzoek

Scroll naar boven