Een enkelvoudig verkeersongeval is een ongeval waarbij niet direct andere weggebruikers zijn betrokken. Het aantal (ernstig) gewonde of zelfs dodelijke slachtoffers n.a.v. een fietsongeval in Nederland is de afgelopen jaren hoger geweest dan ooit. Het merendeel van deze ongevallen (ongeveer 70%) betreft enkelvoudige ongevallen waarbij geen andere weggebruikers direct betrokken zijn.
Het doel van dit rapport is om de huidige kennis op het gebied van ongevallenscenario’s van enkelvoudige fietsongevallen te identificeren en, op basis van de wisselwerking van de frequentie, (kans op) ernstig letsel, en de lange-termijn gevolgen, kritische fietsongevallen scenario’s te definiëren en prioriteren. Hierbij is de verwachting dat de rol van de fiets als balansvoertuig i.c.m. de vermogens of acties van de berijder een grote rol spelen in het ontstaan en de afloop van het ongeval, en dat het ontwerp van een fiets mogelijk kan bijdragen aan het verminderen van de frequentie van en/of de mate van (ernstig) letsel als gevolg van enkelvoudige ongevallen.