Leidraad Centrale Verkeerscommissie Amsterdam 2011

  • Soort:Aanbevelingen & Richtlijnen
  • Auteur:P. v.d. Zedde
  • Datum:26-07-2013

Het doel van de Leidraad CVC is om aan derden informatie te verschaffen waar de CVC verkeerstechnisch op toetst. De Leidraad moet gezien worden als een handreiking naar de wegbeheerders binnen de gemeente Amsterdam om, voorafgaand aan een behandeling in de
CVC, inzicht te krijgen in deze toetsing.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • In de leidraad zijn wettelijke bepalingen etc. niet opgenomen; waar nuttig wordt verwezen naar algemene nota’s en beleidsstukken. Ter informatie worden in de leidraad soms gegevens uit wetten etc. opgenomen. De leidraad geeft niet in alle gevallen panklare oplossingen, bij twijfel of bij een “grijs” gebied zal het gezonde verstand en het verkeersinzicht van de leden van de CVC de doorslag geven. _x0001_ De Leidraad heeft betrekking op de inrichting van de openbaar toegankelijke ruimte. Ongelijkvloerse en kruisingsvrije infrastructuur voor het openbaar vervoer vallen buiten het bestek van deze leidraad, evenals regelgeving, zoals bijvoorbeeld medegebruik tram- en busbanen door taxi’s. _x0001_ De Leidraad is géén handleiding voor het maken van verkeersontwerpen. Daarvoor wordt verwezen naar de bestaande literatuur en opleidingen voor verkeerskundigen. De Leidraad moet met kennis van zaken worden gebruikt. _x0001_ In de leidraad wordt per verkeersdeelnemer ingegaan op de ontwerprichtlijnen, zoals die in Amsterdam gebruikt worden voor straten die deel uitmaken van de stedelijke infrastructurele hoofdnetten. Per verkeersdeelnemer wordt voor de betreffende inrichtingsonderdelen zoveel mogelijk de minimale en gewenste maatvoering vermeld. Er zullen echter altijd situaties zijn waarin niet voldaan kan worden aan de verschillende zowel ruimtelijke als verkeerstechnische claims op de beschikbare ruimte. Bij complete reconstructies wordt hier in het kader van de op te stellen Programma’s van Eisen over het algemeen voldoende aandacht aan besteed en worden keuzes gemaakt. Deze keuzes bestaan dan uit het verantwoord indelen van de ruimte naar aanleiding van de gewenste functies. In die gevallen waarin blijkt dat ten gevolge van uiteenlopende belangen niet aan de in de leidraad geformuleerde ontwerprichtlijnen voldaan kan worden, hangt een verantwoorde profielindeling met name af van het met inzicht toepassen (en waar nodig afwijken) van de verschillende genoemde maatvoeringen. Overleg met en tussen de verschillende betrokkenen in het planvormingsproces (waaronder de CVC) is hierin het sleutelwoord

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Leidraad Centrale Verkeerscommissie Amsterdam 2011

Scroll naar boven