Belangrijkste onderwerpen in deze editie
(klik op de titels voor een directe verwijzing naar het onderwerp uit het magazine)
De Vlaamse deelfietsspecialist Sven Huysmans is er vast van overtuigd: "De deelfiets gaat snel doorbreken in Nederland". Zeker in het begin werden deelfietsprojecten vooral opgezet in het kader van citymarketing met als gebruikers veelal toeristen. Dat gebeurde bijvoorbeeld in Antwerpen met Velo, maar daar is de visie op het deelfietsproject geëvolueerd. Velo wordt nu echt als volwaardig OV-onderdeel ingezet. En in Zuid-Europese landen, maar ook in Parijs, zie je dat de deelfiets mensen aanzet om zelf weer een fiets aan te schaffen en wordt er dankzij de deelfiets meer gefietst in de steden. Sven Huysmans is ervan overtuigd dat de deelfiets als onderdeel van mobiliteitsoplossingen ook in Nederland een goede toekomst voor zich heeft. Dat is mede te danken aan technische ontwikkelingen, waarbij steeds meer intelligentie in de fiets wordt ingebouwd. Vraag is wel hoe je het overzichtelijk houdt voor de consument. Huysmans pleit voor één kaart voor alle systemen.
Verder in dit dossier een overzicht van een aantal deelfietssystemen met potentie, zoals de Syntus deelfiets, Hello Bike, Hopperpoint, Gobikes en Urbee.
De fietsstraat wordt al regelmatig ingezet om hoofdfietsroutes door verblijfsgebieden te leiden. Inmiddels zijn er tientallen aangelegd en langzamerhand beginnen we meer zicht te krijgen op de inrichtingseisen waaraan een goede fietsstraat zou moeten voldoen. Als we ons beperken tot situaties binnen de bebouwde kom hebben ze veelal gemeen dat er sprake is een flinke stroom doorgaande fietsers, gecombineerd met een erftoegangsfunctie voor de auto. De kunst daarbij is om vorm, functie en gebruik zo goed mogelijk te combineren.
CROW-Fietsberaad is samen met Rijkswaterstaat WVL een onderzoek gestart naar de ideale mix. Als eerste stap is geïnventariseerd wat je nu al aan fietsstraten aantreft in ons land. Adviesbureau Goudappel Coffeng bracht 29 fietsstraten in kaart en dat onderzoek geeft al een indicatie welke inrichting goed werkt. Duidelijk is dat de hoeveelheid fietsers en het aantal auto’s, en de onderlinge verhouding daartussen, in belangrijke mate bepalen of een fietsstraat in de praktijk werkt zoals bedoeld. Uiteraard ligt er een relatie met onder meer de rijbaanbreedte, de rijbaanindeling, parkeeroplossingen, enzovoort.
Het aantal snelle fietsroutes (doorfietsroutes) groeit. En de nodige zijn in voorbereiding. Een inventarisatie van Tour de Force leert dat zich een aantal knelpunten voordoet. In veel provincies zijn de beschikbare financiële middelen namelijk een probleem. Opgeteld komen ze vele tientallen miljoenen tekort om alle plannen te realiseren. Ander knelpunt vormt de regie en de samenwerking bij de ontwikkeling van dergelijke fietsroutes, gezien het feit dat snelle fietsroutes meestal gemeentegrens overschrijdend zijn. Verder moet men zowel de politiek als de inwoners langs de route mee zien te krijgen. Voor het eerste kan een onderbouwing met een MKBA helpen. Om bewoners te overtuigen kan men ze het best een keer meenemen naar een geslaagd project.
De drukte op het fietspad in de grote steden is een groeiend probleem. Verkeerslichten vormen vaak de bottleneck. Maar daar is meestal nog wel wat te winnen. DTV Consultants deed in opdracht van CROW-Fietsberaad onderzoek naar mogelijkheden om de fietsverkeersregeling te finetunen op basis van de opstelcapaciteit voor een verkeerslicht én de afrijcapaciteit als het verkeerslicht op groen springt.
Voor het onderzoek werd het gedrag van fietsers op enkele drukke met verkeerslichten geregelde kruispunten in beeld gebracht. Men bekeek onder meer hoeveel fietsers zich steeds voor een rood fietslicht verzamelen en hoe snel die weer vertrekken. Als je dat weet, kun je uitrekenen hoeveel ruimte je nodig hebt bij een gegeven intensiteit en een gegeven roodtijd. Of andersom, wat de maximale roodtijd mag zijn willen alle fietser in de opstelruimte passen. Verder onderzocht men hoelang fietsers nodig hebben om bij groen over te steken. Dat zegt iets over de ideale groentijd in de regeling.
Naast het optimaliseren van opstelruimte en groentijden, wordt ook geëxperimenteerd met andere oplossingen om meer fietsers over het kruispunt te leiden, zoals de warmtesensor, de groene golf, en meelopende ledlampjes die de ideale fietssnelheid aangeven.