Volgens hem zijn het snelheidsverschillen in combinatie met gewicht die de ongelukken veroorzaken. Twee voetgangers die botsen is geen groot probleem. Een scooter met een fietser geeft zwaar letsel, een SUV met een fietser kan dodelijk zijn.
Van Engelen: “We hebben stoepen, fietspaden en wegen uitgevonden om de interactie tussen snel en langzaam én tussen zwaar en licht te verkleinen. Terug naar de basis betekent op de stoep maximaal 10 km/h, op het fietspad 20 km/h en op de weg 30 km/h. Overal en met welk vervoersmiddel dan ook.”
De jury vond het idee eenvoudig, verklaarbaar en relevant. Volgens de jury past dit idee in de toekomstvisie van de gemeente Amsterdam. Maar het idee is niet meteen in zijn volle omvang realiseerbaar en vraagt om nader onderzoek. ‘We willen samenwerken met de winnaar, contact opnemen met de belangrijkste stakeholders, dit idee uitdragen op meerdere locaties en serieus nadenken over wat wel en niet kan.’