Vooral de snelfietsroutes en de opkomst van de e-bike krijgen de nodige aandacht in de akkoorden. Directeur Hugo van der Steenhoven: “Vergeleken met vier jaar geleden is er zonder meer sprake van een grote stap vooruit, er is echt meer aandacht voor de fiets.”
In zeven provincies wordt expliciet aandacht besteed aan snelfietsroutes. In Groningen, Drenthe, Flevoland en Utrecht worden daarbij ook expliciet aan te leggen routes genoemd. In Limburg, Brabant, Gelderland en Noord-Holland gaat het om algemene passages over snelfietsroutes.
Utrecht heeft over de gehele linie het meest ambitieuze akkoord op fietsgebied en zet in op een verdubbeling van het woon-werkverkeer per fiets in 2030 (ten opzichte van 2011). In 2028 moeten alle belangrijke locaties in de provincie comfortabel, snel en veilig bereikbaar zijn. Drenthe wil fietsprovincie nummer 1 zijn. Flevoland wil het netwerk bij groot onderhoud op snelfietsrouteniveau brengen. Noord-Holland wil knelpunten inventariseren en oplossen. Limburg gaat speciale aandacht besteden aan gevaarlijke verkeerssituaties voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Noord-Brabant gaat in de toekomst fietsmaatregelen financieren uit bestaande fonsen voor andere infrastructuur. Overijssel besteedt van alle provincies de minste aandacht aan de fiets.