Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Meer duidelijkheid rond opruimacties

Meer duidelijkheid rond opruimacties

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-11-2005
Gevaarlijk of hinderlijk geparkeerde fietsen kunnen op grond van artikel 5 van de Wegenverkeerswet worden verwijderd. Praktisch en juridisch zitten daar echter de nodige haken en ogen aan. Het Fietsberaad heeft daarom besloten in 2006 een stappenplan te maken hoe om te gaan met het probleem van fout gestalde fietsen en de plaats van opruimacties daarin.

Gevaarlijk of hinderlijk geparkeerde fietsen kunnen op grond van artikel 5 van de Wegenverkeerswet worden verwijderd. Praktisch en juridisch zitten daar echter de nodige haken en ogen aan. Het Fietsberaad heeft daarom besloten in 2006 een stappenplan te maken hoe om te gaan met het probleem van fout gestalde fietsen en de plaats van opruimacties daarin.

Voor fietswrakken, weesfietsen en foutgeparkeerde fietsen moet dat via de APV, de Algemene Plaatselijke Verordening. De overheid heeft daarmee de bevoegdheid om situaties die tegen de regels ingaan op te heffen, de zogeheten bestuursdwang. Maar waar hebben we het over?
Een 'fietswrak' is rijtechnisch onvoldoende, verwaarloosd en van weinig nut: opknappen kost meer dan de fiets waard is. Een 'weesfiets' is nog wel bruikbaar, maar kennelijk door de eigenaar in de steek gelaten. 'Foutparkeren' is een fiets neerzetten waar borden aangeven dat het niet mag.
Uit onderzoek van het Fietsberaad (Publicatie nr. 3) blijkt dat bij grotere stations vaak zo'n 15% van de onbewaakt geparkeerde fietsen er langer dan vier weken staat. Omdat de ruimte er schaars is, is het terecht om wrakken en weesfietsen weg te halen. Weghalen mag niet zomaar.
In de APV moet een bepaling over een maximale parkeerduur staan of een verbod op foutparkeren of het plaatsen van wrakken. In een uitvoeringsbesluit moeten B&W de APV-bepaling van toepassing verklaren op een of meer gebieden.
Via borden moet het publiek worden ge�nformeerd en gewaarschuwd. Vaststellen dat een fiets niet meer wordt gebruikt is simpel, maar wel tijdrovend: met een krijtstreep op straat en op de fietsband (na verplaatsing passen de streepjes niet meer bij elkaar) of met een dun touwtje tussen frame en wiel, dat breekt als de fiets wordt gebruikt. Als is vastgesteld dat een fiets ergens te lang staat, moet de eigenaar via een 'beschikking' ? een waarschuwingssticker bijvoorbeeld ? nog wel de gelegenheid krijgen om hem zelf weg te halen. Pas na het verstrijken van een genoemde termijn mag de gemeente de fiets verwijderen. Vervolgens moet hij minimaal dertien weken worden opgeslagen; alleen fietswrakken slechts twee weken.
De kosten van verwijdering en opslag mag men op de eigenaar verhalen.

Het Fietsberaad benadrukt wel het belang van goede parkeervoorzieningen op logische locaties, voordat men naar dergelijke middelen grijpt. 'Fietsen verwijderen is hopelijk bij gemeenten slechts een noodzakelijk sluitstuk van een doordacht beleid om het gebruik van de fiets in combinatie met de trein te bevorderen', aldus het Fietsberaad. 'Dan is het ook voor fietsers zelf wenselijk, om nutteloze of hinderlijk geplaatste fietsen weg te halen, gebruikmakend van heldere procedures.'
In dat verband heeft het Fietsberaad besloten in 2006 een stappenplan te maken hoe om te gaan met het probleem van fout gestalde fietsen en de plaats van opruimacties daarin.

Relevantie

Scroll naar boven