In het rapport 'Olieprijzen, economische groei en mobiliteit' dat deze maand verscheen rekent het instituut een scenario voor waarbij de olieprijs op lange termijn weer op een niveau van 47 à 53 dollar per vat uitkomt. De hieruit afgeleide brandstofprijsstijging voor het wegverkeer bedraagt in 2020 circa 17% en leidt tot een vermindering van de automobiliteit met circa 4% (ten opzichte van het basispad). Daarvan is
circa 1,5% toe te schrijven aan een verminderd autobezit en het restant –2,5% - aan een vermindering van het jaarkilometrage. Bezien naar motief reageert het overige verkeer (vooral winkelen en sociaalrecreatief) het sterkst (-6%) en past het zakelijke verkeer nauwelijks zijn mobiliteit aan (-0.6%). Met 2,5% vermindering neemt het woon-werkverkeer een tussenpositie in.
Van de 4% reductie neemt carpoolen 20% voor zijn rekening. 16% van de autokilometers gaat naar het ov en 12% naar het langzaam verkeer, vooral fietsen. (Het aantal langzaam verkeer-reizigerskilometers zal daardoor met 2,1 % toenemen.) Het restant en daarmee het merendeel (circa 50%) van de vermindering vindt plaats in de vorm van kortere verplaatsingen per auto of geheel geen verplaatsingen.
De berekening zijn gemaakt met het Landelijk Modelsysteem (LMS), uitgaande van het Global Economy-scenario.