Meer fietsen met minder risico

  • Soort:Artikelen Tijdschriften
  • Auteur:Frank Borgman en Jaap Kamminga - Fietsersbond
  • Uitgever:Verkeerskunde nr 3 2010
  • Datum:15-03-2010

Wat gebeurt er als het hoge fietsgebruik nog verder toeneemt? De Fietsersbond ziet problemen én oplossingsrichtingen op basis van 10 jaar onderzoek. Vooral fietsparkeren en verkeersveiligheid vergen de komende (raads)periode veel aandacht.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Groei van het fietsgebruik en verbetering van de verkeersveiligheid van fietsers kan alleen als er meer ruimte beschikbaar komt voor al dat fietsverkeer. Op gebiedsontsluitingswegen zal die ruimte maar moeilijk kunnen worden gevonden. Beter is het om hoofdfietsroutes en gebiedsontsluitingswegen zo veel mogelijk te ontvlechten. In bestaand stedelijk gebied zijn oplossingen met solitaire fietspaden zoals in Houten of Almere meestal niet (meer) mogelijk. Wel kunnen hoofdfietsroutes door verblijfsgebieden worden aangelegd. Door te kiezen voor Fietsstraten kan de voorrang ten gunste van het fietsverkeer worden geregeld en tegelijkertijd een hoogwaardige inrichtingskwaliteit worden bereikt. Vooral circulatiemaatregelen en ook snelheidsremmers zullen noodzakelijk zijn om de gevaren van motorvoertuigen te minimaliseren zodat ook kinderen en ouderen comfortabel en veilig kunnen fietsen. Daarnaast moeten de gebiedsontsluitingswegen met veel fietsverkeer daadwerkelijk Duurzaam Veilig worden ingericht met brede fietspaden.
    Het zorgen voor voldoende fietsenrekken met een goede aanbindvoorziening tegen fietsdiefstal bij belangrijke fietsbestemmingen zal een aanzienlijke investering vergen. Vooral bij stations en in stadscentra ligt een complexe opgave. Creatieve fietsvriendelijke oplossingen zijn noodzakelijk om in de behoefte te voorzien en fietsers te verleiden tot gewenst gedrag. Fietsparkeren moet zich ontwikkelen tot een volwassen beleidsveld met een professionele aanpak.

Relevantie

Scroll naar boven