Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Meer handhaving rijgedrag en meer 30 km/h-wegen in Utrecht

Meer handhaving rijgedrag en meer 30 km/h-wegen in Utrecht

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:06-12-2024
Om Utrecht verkeersveiliger te maken komen gemeente, politie en OM met diverse maatregelen. Begin 2025 gaat men met extra verplaatsbare flitspalen handhaven op verkeersonveilig rijgedrag. Ook zullen politieagenten en gemeentelijke boa’s vaker controles uitvoeren. In februari 2026 verlaagt Utrecht de maximumsnelheid op 150 straten zonder vrijliggend fietspad naar 30 km/h.

De gemeente Utrecht, de politie en het Openbaar Ministerie (OM) werken samen om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren door onveilig rijgedrag, zoals te hard rijden, door rood rijden en telefoongebruik tijdens het rijden, meer te gaan handhaven. Hiervoor zet het OM extra verplaatsbare flitscamera’s op twaalf verschillende locaties waar vaak te hard gereden wordt en waar dit tot onveilige situaties leidt, bijvoorbeeld op oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. In Utrecht zijn al één verplaatsbare flitspaal en dertien vaste flitspalen in gebruik.
 
Boetes
Naast de handhaving met flitspalen zullen politieagenten en gemeentelijke boa’s meer controleren op onveilige rijgedrag. Ze spreken weggebruikers aan en geven boetes op overtredingen als te hard rijden, door rood rijden, met een telefoon in de hand rijden of het gebruik van illegaal opgevoerde elektrische fietsen.
De gemeente Utrecht, politie en OM roepen weggebruikers daarnaast op om hun verantwoordelijkheid te nemen en zich aan de verkeersregels te houden, zodat iedereen in Utrecht zich veilig kan verplaatsen.
 
30 km/h
Ook voor de verlaging van de maximumsnelheid van 150 straten in Utrecht is de verkeersveiligheid het belangrijkste motief, naast het verminderen van geluidsoverlast en trillingen. Alle straten waar auto’s en fietsers de weg delen gaan in februari 2026 in één keer naar 30 km/h. Dit doet de gemeente Utrecht met kleine aanpassingen zoals wegmarkering en borden. Later volgen ook straten met een vrijliggend fietspad. Hier zijn meer aanpassingen nodig, zoals versmallingen en verkeersdrempels, om de snelheid effectief te verlagen. Wanneer er onderhoud aan deze wegen plaatsvindt, worden deze ook aangepast op 30 km/h.
Op dit moment geldt op ongeveer 70 procent van de Utrechtse straten al een maximumsnelheid van 30 km/h.
 
 
Bron: gemeente Utrecht
 

Relevantie

Scroll naar boven