Meer ruimte voor fietsers op druk Amsterdams kruispunt

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:28-12-2023
De gemeente Amsterdam heeft met kleine infrastructurele maatregelen – de zogenoemde KIM-aanpak – meer ruimte gemaakt voor fietsers op een van de drukste kruispunten in de stad, bij de Berlagebrug. Met onder meer bredere oversteken en verplaatste verkeerslichten is de doorstroming verbeterd.

Fietsers hebben 370 vierkante meter meer ruimte gekregen op het kruispunt Vrijheidslaan – Amsteldijk bij de Berlagebrug, de drukste fietslocatie van Amsterdam. De 24 duizend fietsers die de Berlagebrug dagelijks passeren hadden hier vooral in de ochtendspits veel te weinig ruimte.
 
Enkele voorbeelden
Fietsers die vanaf de brug kwamen en moesten wachten voor het verkeerslicht blokkeerden de weg voor kruisend fietsverkeer langs de Amstel (locatie A op de onderstaande tekening). Hier paste men de bochtstraal aan en verbreedde de oversteek. Bij locatie B is er een opstelvak voor autoverkeer vervangen door een middeneiland met ruimte voor wachtende fietsers.  


 Figuur: Ontwerptekening van het kruispunt met rechts de Berlagebrug.  Bron: Amsterdam Bike City.
 
Fietsers die vanaf de Amsteldijk rechtsaf de brug over wilden (locatie E) kwamen in de knel met fietsers die vanaf de Vrijheidslaan rechtdoor de brug over reden. De oversteek vanaf de Vrijheidslaan is nu verbreed. Daarbij zijn het verkeerslicht en de stopstreep op de Amsteldijk een eind teruggeplaatst zodat wachtende fietsers niet in de weg staan van de fietsers die de brug over willen.

Figuur: Fietsers richting de Berlagebrug, voor en na de aanpassingen. Bron: Amsterdam Bike City.
 
Ruimte op brug
Op de Berlagebrug zijn de fietspaden verbreed maar zijn deze nog altijd niet breed genoeg voor de hoeveelheid fietsers die hier passeert. Hiervoor ontbreekt de ruimte op de historische brug. Daarom zijn er schuine, vergevingsgezinde randen aangebracht tussen het fietspad en de rijbaan.  
Naast de kleine infrastructurele maatregelen is ook de verkeersregeling op het kruispunt aangepast. In de oude situatie ontbraken lussen om het fietsverkeer te meten, die zijn inmiddels aangebracht.
 
Meer informatie over de KIM-aanpak van de gemeente Amsterdam is hier te vinden.
 
Bron: Amsterdam Bike City
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Meer ruimte voor fietsers op druk Amsterdams kruispunt

Scroll naar boven