Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Meerjarenplan Fiets 2017-2022 Amsterdam

Meerjarenplan Fiets 2017-2022 Amsterdam

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Datum:11-04-2017

De groei van fietsend Amsterdam stelt de gemeente voor nieuwe uitdagingen. Met het Meerjarenplan Fiets 2017- 2022 werkt Amsterdam aan een gezonde, bereikbare en aantrekkelijke stad.&


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De gemeente doet dit met drie doelstellingen:

    Comfortabel doorfietsen
    Doelstelling is dat in 2025 ten minste de helft van de fietsroutes op het Plusnet Fiets binnen de Ring A10, ten zuiden van het IJ, een minimale breedte heeft van 2,5 meter (begin 2017 is dit 34%).1 De gemiddelde fietssnelheid willen we ondanks toenemend fietsgebruik op peil houden. Daarnaast willen we dat fietsers tevreden zijn over de kwaliteit van het Amsterdamse fietsnetwerk. We werken aan royale, snelle, directe, egale en herkenbare routes.
    Voor fietsers betekent dit onder meer: • nieuwe fietsverbindingen die barrières slechten; • nieuwe aantrekkelijke fietsroutes: het Groennet; • meer ruimte op de drukste fietsroutes.

    Gemakkelijk fietsparkeren
    Fietsers in Amsterdam vinden een vrije parkeerplek nabij hun bestemming. We pakken de belangrijkste hotspots fietsparkeren – waar fietsparkeren een groot knelpunt vormt – aan en werken aan goede toegankelijkheid van de openbare ruimte. Doelstellingen voor deze hotspots is een maximale bezettingsgraad2 van 85% (nu gemiddeld 90% op de hotspots) van fietsparkeervoorzieningen en een maximale fietsparkeerdruk3 van 125% in 2025 (tegen gemiddeld 195% op de hotspots nu). Doelstelling is een rapportcijfer voor fietsparkeren van 7,0 in 2025 (5,8 in 2015; ATB 2016). We werken aan een toegankelijke stoep, beter benutten van fietsparkeerplekken, meer publieke en particuliere fietsparkeerplekken en aan het nieuwe fietsparkeren.
    Voor fietsers betekent dit onder meer: • meer vrije plekken in fietsenstallingen en op straat; • gemakkelijker een parkeerplek vinden door betere verwijzing en informatie; • uitbreiding van het aantal gebieden met een aantrekkelijke verblijfskwaliteit in combinatie met fietsparkeren bij aanlooproutes (Bike&Walk).

    Het nieuwe fietsen
    Fietsers in Amsterdam gaan met bewust en goed gedrag voor het nieuwe fietsen. Dat is nodig voor minder hinder door fietsers. We streven ernaar dat er meer wordt gefietst in buurten waar dit nu nog minder gebeurt, zoals Nieuw-West, Noord en Zuidoost. Gemiddeld kiezen bewoners van deze stadsdelen voor 27% van hun verplaatsingen de fiets (ATB 2016). Doelstelling is een aandeel van ten minste 35% in 2025. Daarnaast willen we dat fietsers zich op hun gemak voelen. Doelstelling is een fietstevredenheidscijfer van 7,5 in 2025 (tegen 7,1 in 2015; ATB 2016). We werken samen met Amsterdammers aan vaker kiezen voor de fiets en aan passend gedrag. Voor fietsers betekent dit onder meer: • maatregelen die het fietsen aangenamer maken, zoals wachttijdmelders bij verkeerslichten; • campagnes om fietsen te stimuleren en goed gedrag te bevorderen; • financiële bijdragen aan kansrijke fietsinitiatieven van Amsterdammers

Relevantie

Scroll naar boven