Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Met de fiets naar het station en bij aankomst lopend naar kantoor

Met de fiets naar het station en bij aankomst lopend naar kantoor

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:07-05-2014

In stedelijke gebieden is de fiets op de heenreis het belangrijkste voortransportmiddel. Vanaf het station loopt men vaker.


Dit stellen Rob van Nes en Ingo Hansen (TUD) in een notitie voor het onderzoeksprogramma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad: Potentie multimodaal vervoer in stedelijke regio’s.

Ze maakten voor de studie onder meer een eigen analyse op basis van gegevens van het Mobiliteitsonderzoek Nederland voor de jaren 2006-2009. Daaruit blijkt dat aan de woningzijde het aandeel lopen lager en is de rol van private vervoerwijzen, zoals de fiets, en bij de trein ook de auto veel groter. De beschikbaarheid van de (private) vervoerwijzen speelt dus een grote rol aan de woningzijde.

Voor de activiteitenzijde geldt dat nog ongeveer 10% van de treinreizigers een fiets aan de activiteitenzijde heeft. Een concept als de OV-fiets maakt het daarnaast gemakkelijker de fiets aan de activiteitenzijde te gebruiken. In vergelijking met het overall fietsgebruik is het aandeel van de OVfiets echter nog zeer beperkt.

Wat verder opvalt is het grote aandeel tram of metro bij de activiteitenzijde van de trein. Dit is het gevolg van de sterke oriëntatie van multimodale verplaatsingen op de grote steden in de Randstad. Het aandeel van de fiets aan de woningzijde bij de hoofdvervoerwijze bus heeft daarentegen juist een relatie met het landelijk gebied. Daar wordt de fiets gebruikt om van de woning bij de bushalte te komen.

Om het multimodaal vervoer of het treingebruik te stimuleren, is het van belang duidelijk verschil is tussen de woning- en activiteitenzijde van de verplaatsing. Aan de woningzijde is de reiziger beter bekend met de situatie en heeft de reiziger meer vervoerwijzen tot zijn beschikking. Private vervoerwijzen, met name de fiets, spelen hier een grote rol. De beschikbaarheid van bijvoorbeeld voldoende en kwalitatief goede
stallingplaatsen is dan ook cruciaal.

Ander belangrijk punt dat de auteurs naar voren brengen is dat dat als we het treingebruik willen bevorderen het niet alleen om het treinsysteem zelf gaat, maar om de gehele reis van herkomst tot bestemming. De wijze waarop de reiziger van en naar de stations reizen is in de perceptie van de reiziger zelfs belangrijker dan alleen de rit met de trein.

Relevantie

Scroll naar boven