Met kunstmatige intelligentie veiligheid fietspaden beoordelen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:09-02-2021
In Noord-Brabant gaat men met een geïnstrumenteerde fiets de verkeersveiligheid in beeld brengen.

inntrument_fiets_l-(1).jpgHet gaat om een initiatief van de provincie, Royal HaskoningDHV en BAM Infra Nederland.

De provincie wil inzichtelijk maken welke fietspaden in de provincie veiliger ingericht kunnen worden. Tot op heden is het moeilijk om dit snel, eenvoudig en eenduidig inzichtelijk te krijgen, omdat data verouderd of niet (meer) voorhanden is, aldus de provincie. Met deze pilot proberen de initiatiefnemers te komen tot een inventarisatiemethode waarmee eenvoudig een goed inzicht wordt verkregen in de veiligheid op het fietspad. Op termijn kunnen zo ook andere provincies en gemeenten ondersteund worden om de verkeersveiligheid op fietspaden te verbeteren.

Voor de pilot worden zowel fiets als berijder voorzien van sensoren: LiDAR (Light Detection And Ranging), GPS en camera’s. Deze meetapparatuur scant de omgeving van de fiets en verwerkt deze in een digitaal bestand. De partners analyseren de verzamelde data met behulp van algoritmes en kunstmatige intelligentiemodellen om het fietspad nauwkeurig in kaart te brengen. Zo verwacht men een goed beeld te krijgen van het fietspad, de obstakels en meer fysieke zaken die van belang zijn voor de verkeersveiligheid.

Begin dit jaar heeft de eerste proef plaatsgevonden op de F59. Deze route is gekozen omdat hier verschillende soorten verhardingen, voorrangssituaties en inrichtingskeuzes voorkomen en de route eerder op andere wijzen is geanalyseerd. Hierdoor zijn de resultaten van deze inventarisatiemethode goed te interpreteren en te vergelijken met bekende gegevens en inzichten.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Met kunstmatige intelligentie veiligheid fietspaden beoordelen

Scroll naar boven