De uitstoot van brommers en scooters is vooral slecht voor voetgangers en fietsers die zich in de directe omgeving van de voertuigen begeven, aldus de gemeente. Vooral de uitstoot van het kankerverwekkende benzeen is slecht voor de gezondheid. Amsterdam is de enige stad in Nederland met een milieuzone voor brom- en snorfietsen.
De milieuzone werd in de zomer van 2016 aangekondigd. Binnen de milieuzone mogen geen scooters rijden die voor het eerst zijn toegelaten voor 2011. Uit de statistieken van de Rijkdienst voor het Wegverkeer (de RDW) blijkt dat de brom- en snorfietsen in Amsterdam sinds de aankondiging van de maatregel sterk verschoond zijn. Relatief veel voertuigeigenaren hebben een brom- of snorfiets uit 2016, 2017 of 2018 gekocht. Een derde van alle nieuwe elektrische scooters in Nederland wordt verkocht in Amsterdam.
Met kentekencheckers en camera's is vanaf januari 2018 het aantal rijdende oude scooters in de milieuzone bijgehouden. Van januari tot april 2018 werden gemiddeld 125 overtredingen (potentiële boetes) per week gezien. Deze overtreders kregen een waarschuwingsbrief thuisgestuurd. In mei, toen de daadwerkelijke handhaving van start ging voldeed al 96,8 % van de brom- en snorfietsen aan de regels van de milieuzone. In 2016 was dit nog 80%. Sinds de start van de handhaving in mei worden zo’n 100 boetes per week uitgedeeld.