Na een zeer sterke groei in de jaren tachtig en negentig neemt de totale binnenlandse mobiliteit van personen sinds 2005 niet meer toe. Dit geldt vooral voor het autogebruik. Het is niet duidelijk waar dat behalve door de kredietcrisis door komt. De files op het hoofdwegennet namen in 2010 toe door de opleving van de economie. In 2011 nemen de files echter af, mede door uitbreiding van de wegcapaciteit. In tegenstelling tot aan het begin van deze eeuw blijkt het verband tussen de hoeveelheid verkeer op het hoofdwegennet en de files de laatste jaren niet meer stabiel. Er is dan ook geen eenvoudige vuistregel meer om de files te voorspellen. Het treingebruik neemt nog wel toe, maar minder hard dan enkele jaren geleden. De luchtvaart zit weer in de lift, maar heeft nog niet het niveau van vóór de kredietcrisis. Vooral de regionale luchthavens trekken meer passagiers. Het goederenvervoer herstelde van de kredietcrisis door de opleving van de wereldhandel, de zeevaart voorop. Het aantal verkeersdoden daalde in 2010 gestaag verder, maar
het aantal ernstig gewonden nam toe, vooral onder fietsers. De CO2-uitstoot is de afgelopen 10 jaar minder hard gestegen dan de hoeveelheid verkeer.