Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Mobiliteitssegregatie en de nivellerende rol van de fiets

Mobiliteitssegregatie en de nivellerende rol van de fiets

  • Soort:Notities
  • Auteur:Lucas Harms & Nina Schaap
  • Uitgever:Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid | KiM
  • Datum:19-11-2015
Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2015, Antwerpen

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Door de steeds grotere verschillen in welvaart en welzijn worden ook de verschillen in mobiliteit groter, en daarmee de (kansen op) maatschappelijke deelname van bepaalde burgers. Deze zogenaamde mobiliteitssegregatie wordt in Nederland echter in belangrijke mate beperkt door de nivellerende rol van de fiets. Tegelijkertijd vormt de rol van de fiets in het Nederlandse mobiliteitssysteem een rem op de kwaliteit en kwantiteit van het lokale openbaar vervoer. De bevolkingsgroepen die weinig of niet fietsen of niet meer kunnen fietsen zijn daardoor binnen Nederland extra kwetsbaar. Meer inzicht in de omvang, kenmerken en effecten van mobiliteitssegregatie is daarom meer dan gewenst.

Relevantie

Scroll naar boven